* Brăilenii se vor lăuda cu ultimul pod de peste Dunăre (...înainte de vărsarea fluviului în Marea Neagră!)
Microbuzul condus de Alex David a ajuns pe şantierul noului pod de peste
Dunăre, de la marginea municipiului Brăila. Pe 1 iunie 2021, delegaţia LSR -
FINE a vizitat un şantier de mari dimensiuni, acolo unde se demonstrează că în
România se pot construi obiective de importanţă naţională şi chiar
internaţională. Scriitorul - Inginer CFDP Ilie Serediuc ne povesteşte în
continuare:
Ca orice alt constructor de poduri, eram curios să văd șantierul și lucrările
de la podul rutier suspendat care va lega orașul Brăila de orașele Tulcea și
Constanța iar în viitorii zece ani va conecta nordul Munteniei și sudul
Moldovei de nordul Dobrogei și delta Dunării. Deși vremea a fost potrivnică
unei vizite detaliate, echipați corespunzător cu hanorace împotriva ploii și
vântului de pe malurile Dunării, am luat la pas șantierul pentru a vedea cu
ochiul liber și prin obiectivul aparatelor de fotografiat, lucrările executate
la fundațiile podului dar și suprastructura măreață a celor doi piloni de 192 metri
înălțime care pot fi văzuți de la mulți kilometri depărtare.
Pentru cititorul neavizat și curios, voi transmite mai departe câteva date
tehnice: podul suspendat de la Brăila va avea o lungime de 1.974,3 m (1.120 m
deschiderea principală!) plus 220 m viaducte la capete. O lățime de 31,7m, va
permite executarea a patru benzi de circulație (câte două pe sens, a 3,5 m
lățime), două trotuare a 1,5 m lățime și o zonă mediană de 3,0 m lățime.
Înălțimea liberă sub pod va fi de 38 m (la debit maxim!) care va permite
navigația fluvială în condiții normale.
La terminare, podul suspendat va fi asemănător cu podurile suspendate de peste
Bosfor din Turcia, care sunt cele mai mari din Europa. Valoarea estimată de
beneficiarul podului la data licitației, este de circa 500 milioane de euro
care include proiectarea, construcția podului și construirea a 22 km de drumuri
de legătură care vor conecta podul cu restul drumurilor din rețeaua rutieră
națională din zonă.
Constructorul este o asociere italiano-japoneză, între firmele: Astaldi SpA (Italia) și IHI
Infrastructure Systems Co. Ltd.(Japonia), doi mari constructori vestiți în lume
pentru executarea acestor tipuri de lucrări. Sistemul de suspendare cuprinde
două cabluri principale așezate pe cei doi piloni din beton și tiranți
verticali de legătură între tablier (calea de rulare) și cablurile principale.
La capetele celor două cabluri principale se află patru blocuri de ancorare din
beton armat, poziționate în teren la adâncime mare. Angajamentul
constructorului prin contract este de 36 de luni pentru terminarea lucrărilor
și darea în funcțiune a podului și lucrărilor adiacente.
Garanția lucrărilor oferită de constructor este pentru o perioadă de 120 luni
(10 ani), însă durata de viață a podului se măsoară în zeci și chiar sute de
ani.
Deși vremea era potrivnică lucrului la exterior, constructorul japonez lucra la
tragerea toroanelor de cablu între blocurile de ancoraj de pe cele două maluri
și peste pilonii centrali ai podului. În interiorul pilonilor centrali sunt
prevăzute puțuri de lift prin care vor circula lifturi de deservire a echipelor
de mentenanță a podului.
Ilie Serediuc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu