Sorin Cotlarciuc |
Literatura memorialistică este și nu
este un act de creație. Ea recompune cu subiectivismul inerent, o personalitate
din fragmente de aducere-aminte sau consemnări zilnice, în cazul diaristicii.
Însă un om nu este doar ceea ce știe el despre sine, viziunea celorlalți asupra
lui îi întregește personalitatea. În cazul unei cărți de memorii, cititorii vor
avea sarcina de a descoperi omul din spatele cuvintelor. Dincolo de
mărturisirea de sine, un cititor avizat va descifra firea și cultura
scriitorului din vorbele, din faptele și din preocupările acestuia.
Dintre toate discursurile literare,
cu siguranță cel mai autobiografic este cel mai autentic, izvorul de inspirație
fiind însuși sinele și relația acestuia cu realitatea exterioară.
Cartea Purgatoriul unui proscris a doctorului Sorin Constantin Cotlarciuc
care urmează unui alt volum autobiografic, Meandrele
destinului, apărut cu un an mai devreme și, se pare, va fi urmată de o
continuare, este un exemplu tipic al genului.
Parcursul autobiografic din acest
volum, Infernul-ului copilăriei furate, se intitulează Purgatoriul unui proscris, autorul
urmărind tiparul dantesc și va continua, în mod previzibil, cu o experiență pe
care sperăm că tocmai o trăiește și nu va întârzia să o consemneze. Întâlnim în
acest volum avatarurile unui tânăr preocupat de cariera profesională, purtat de
meandrele destinului său, încercând și izbutind să răzbată prin hățișurile unei
societăți ostile afirmării valorice a individului, „o tinerețe de poveste”, așa
cum singur o definește, dedicată împlinirii ca medic profesionist, ca familist,
dar mai presus de toate ca om. Căci, pe lângă carieră profesională, construită
cu migală și obstinație, Sorin Cotlarciuc este obsedat de cariera sufletului.
El cultivă în sine dragostea de semeni, prețuirea pentru valorile umanului și,
nu în ultimul rând, cultul pentru frumos. Drama personală vine din conflictul
dintre firea sa onestă și rânduielile unui sistem corupt, aflat în derivă.
Norocul nu prea l-a ajutat pe Sorin Cotlarciuc dintru început, însă mai apoi
roata s-a întors în favoarea sa. Darurile cu care a venit pe lume, valorile pe
care le-a primit prin educația de acasă, toate erau în contra unei lumi
vrăjmașe omului deștept și curat la suflet. Și chiar dacă ajutorul nu i-a
lipsit, el însuși având „neamuri la Ierusalim” , același noroc i-a jucat
deseori feste, obligându-l să se construiască și reconstruiască pe sine,
asemeni unui Meșter Manole, împlinirea sa nefiind rodul providenței, ci a unei
voințe acerbe și al unei munci perseverente.
Dezarmează sinceritatea cu care acesta
își recunoaște limitele și își proclamă valoarea. Treptele maturizării sunt
alternanțe de bucurii și dezamăgiri, de eforturi intense și de mici interludii
deconectante, de fapte exemplare și întâmplări demne de gazeta de perete. Ca un
fir roșu parcurge această odisee, o conștiință înaltă, o mare grijă pentru
rafinarea sinelui, nu din orgolii personale, ci din dragoste pentru semenii în
slujba cărora s-a pus prin alegerea nobilei sale profesii. Și Sorin Cotlarciuc
știe, așa cum știm și noi, că un Cehov, un Schiller, un Vasile Voiculescu și
alți medici scriitori au fost oameni de o mare spiritualitate și cultură și,
implicându-se în viața socială și culturală a cetății, aduce un dublu tribut
societății. Impresionant este că, deși cucerit de marele oraș, cu viața lui
trepidantă, cu toate oportunitățile de afirmare și de cultivare a spiritului,
autorul nu își uită matricea. Legăturile de sânge, ca și relațiile de
prietenie, ca și dragostea față de locul natal sunt resorturile sale interioare
prin care se definește și se împlinește. Ca om care sfințește locul, Cotlarciuc
face ca pe unde a trecut să fie mai bine, el însuși făcând mari strădanii să
fie la înălțimea misiei sale.
Dincolo de mărturisirea de sine,
cartea lui definește o epocă și o lume, cu bune și cu rele, așa cum a fost. El
știe să se plieze pe nevoile acestei lumi și, deși dezarmat, de multe ori
dezgustat de unii trăitori ai acesteia, îi iese în întâmpinare, trăiește cu
entuziasm și afecțiune prefacerile ei. Tânărul care a cunoscut din plin
nedreptatea, se înclină cu respect în fața schimbării la față a societății,
atunci când, în calitate de părinte asistă la afirmarea fără opreliști a
valorii copiilor săi. Nu că lumea ar fi mai bună sau mai dreaptă astăzi, dar e
altfel. Aceste schimbări îndreptățesc poate titlul cărții în care se
autointitulează proscris. Căci, deși ascensiunea nu i-a fost ușoară, Sorin
Cotlarciuc nu a fost un ostracizat, a trebuit să muncească mai mult decât alții
pentru aceleași rezultate, dar cu siguranță roadele muncii sale cu gust
dulce-amar sunt mai apreciate.Purgatoriu poate fi luat și în sens particular,
ca pe agitata, dar atât de dulcea tinerețe,
anotimpul înfloririi și al rodirii, perioadă dureroasă și necesară,
premergătoare serenității și maturării complete a fructului cunoașterii, dar și
în sens general filosofic al trecerii sufletului prin această experiență numită
viață spre alte ființări. Purgatoriu poate fi și o carte de memorii care,
izvorâtă din tenebrele sufletului te scoate la lumina înțelegerii de sine, dar
și a rosturilor ascunse ale creatului. Cu un dozaj echilibrat de metafizic și
anecdotic, Purgatoriul lui Cotlarciuc
atrage la o lectură interesantă și agreabilă.
Ar mai fi de subliniat pasiunea lui
Sorin Cotlarciuc pentru sporturile cele mai diverse, de la jocurile de echipă,
ca fotbalul, pe care ajunge, nu întâmplător să îl arbitreze, până la cele mai
sângeroase, ca vânătoarea și pescuitul. Dincolo de grija firească a unui medic
pentru „mens sana in corpore sano”, intuim în el competitorul, învingătorul,
dar și omul de echipă și judecătorul drept al faptelor de vitejie de pe teren.
Mi-ar fi plăcut să aflu din această
carte mai multe despre gustul și experiența de acumulator de cultură, despre
cărțile citite și autorii preferați. Cu puține excepții care ne dezvăluie mai
mult prin aluzii decât prin mărturisiri directe, preferințele sale rămân
închise în sufletul său. Stilul cărții însă trădează un om cu lecturi vaste,
limbajul, deși colocvial pe alocuri, împănat cu expresii populare și cu
sintagme din argoul profesional sau sportiv, este al unui om trecut prin cărți,
nu puține și nu ușoare.
Cronică a unor vremuri încă neapuse, cu
reverberații în prezent, Purgatoriul unui
proscris se citește într-o cheie de
deznădejde și speranță, nici la final autorul său nedisimulându-și condiția de
om aflat sub vremuri. El îndreaptă o rugă către Creator, topind în ea toată
disperarea experienței sale de viață, dar nu cere Acestuia nimic personal ci
binele poporului său, sperând că, măcar în ceasul al doisprezecelea, va învăța
lecția istoriei și va înțelege semnificația reală a îndemnului din Imn –
„Deșteaptă-te române!” (Luminița Ignea)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu