Mihai Batog-Bujeniţă |
*** CRONICĂ: Altcineva
răsfoieşte cartea vieţii noastre
Autor de texte umoristice, şarje pe o gamă largă de tonalităţi, de la ironia cordială la aceea demolatoare şi de la gingaşe atingeri la sarcasm, animator al Academiei Libere de la Iaşi şi din toată lumea, editor al revistei "Booklook", latifundiar al umorului şi proprietar al unui simţ critic ascuţit, de care nu scapă nimic din strîmbele alcătuiri ale lumii de azi, Mihai Batog-Bujeniţă a tipărit recent un roman, În vîrful acului, unde textele scurte, acide, în fulgerarea unui blitz, lasă loc unei vaste construcţii narative. În vîrful acului este, pe unul din planurile sale, ceea ce se cheamă un Bildungsroman, urmărind (de)formarea unui specialist, medic chirurg, a unui individ care creşte, după ce va fi aruncat în aer "tichia ridicolă cu fund pătrat şi canaf de culoare galbenă, semnul distinctiv al absolvenţilor de medicină", într-o societate care îi oferă tot felul de provocări, de la profilul celor apropiaţi - prietenul descurcăreţ, Mircea, pe care îl ascultă, dar nu-l poate imita, Leia şi întîlnirile cu ea pentru "probleme hormonale", Sisi, cu serile de amor pătimaş, urmînd lecţiile din Kama Sutra, pigmentate cu versuri -, pînă la transformarea ireversibilă - şi nu în bine! - a oamenilor şi oraşului copilăriei şi adolescenței.
Fin cunoscător al lumii medicale (probabil, şi cu
ajutorul soţiei căreia îi mulţumeşte, în stil propriu, într-o Autoprefaţă:
"Soţiei mele de profesiune medic, pentru eforturile susţinute şi îndelungi
în strădania ei de a mă învăţa unele cuvinte precum: sternocleidomastoidian,
antropoihtiomorf, balneofiziokinetoterapie, dar şi multe altele de acelaşi
calibru. Nu te teme însă! Nu pot rosti şi nici reţine aceşti termeni, prin
urmare, nu-i vei găsi în text deoarece am o vîrstă şi nu mai vreau să-mi fac
duşmani!"), Mihai Batog-Bujeniţă scrie în cartea sa şi un roman al
tranziţiei, urmărind mişcările acesteia în mărirea, decăderea şi, iarăşi,
mărirea unui spital de elită, "instituția fanion a sistemului sanitar din
partea aceasta de ţară"; ce se ascunde, însă, după cortina organizării ireproşabile
ne spune Mircea, "raisonneur-ul" de serviciu, omul caracteristic în
împrejurări caracteristice, descurcăreţul care ştie tot: "Într-o zi, mă
gîndeam la tine şi iau din rafturile secţiei organizare dosarul spitalului în
care lucrezi. Primul lucru pe care l-am privit era schema organizatorică. Adică
acela care spune cam tot despre o instituţie. Am citit cu atenţie şi mi-am dat
seama că era un fel de operă de artă. Cei care făcuseră organigrama şi
angajările erau nişte mari cunoscători ai modului în care se porneşte o afacere
dacă vrei să reuşească. Să-ţi explic pe scurt! O schemă minimală pentru a fi
uşor monitorizată, cu personalităţi la vîrf, pentru a crea încredere şi
competitivitate, cu profesionişti de primă mînă în plan secund şi cu o
perspectivă excelentă în asigurarea cadrelor viitoare. Un element comun al
tuturor este cel pe care l-ai observat şi tu, oameni fără obligaţii familiale!
Tăticu', păi asta-i formula de constituire a unui grup de comando care trebuie
să îndeplinească o misiune importantă. Elimini din start posibilităţile de
sifonare a informaţiilor şi lipsa nevestelor este cel mai bun drum pentru aşa
ceva, totodată mai anulezi şi temerile fireşti ale omului însurat că are copii
şi tremură pentru viitorul lor. Boon! Dar ne întrebăm acum care o fi misiunea
aceea importantă pe care aceşti oameni o îndeplinesc!? Mai ales că şi cînd
vorbim de personalul medical mediu sau de cel de la servicii, cam tot aşa se
prezintă situaţia... Ca să nu mai spun despre echipa managerială, una
recunoscută pentru fermitatea şi eficienţa ei... Să nu-mi reciţi prostia aia
precum că scopul principal al acestei construcţii este binele pacienţilor şi
grija faţă de sănătatea poporului că mă bufneşte rîsul. Asta e valabilă numai
pentru palavrele politicienilor şi sunt sătul pînă peste cap de ele".
Vînzoleală, o lume (aproape) în anomie, diferenţe
salariale, curvăsăreală, "ca pe timpul fanarioţilor", în sistemul
unde intră tînărul medic Dan Bunea, faţă cu spitalul care îl angajează,
organizat "la standarde aproape de neînchipuit pentru zona din Europa în
care ne aflăm": din (i)realitatea imediată a clădirilor ruinate ale
celorlalte "unităţi sanitare", în paradisul unui spital "ca
afară". Pe Mihai Batog-Bujeniţă îl preocupă, mai ales, ceea ce e dincolo
de actul medical ca atare; psihologia pacientului şi importanţa diagnosticului,
de exemplu: "A diagnostica un pacient cît mai corect are o importanţă
capitală deoarece dacă pui un diagnostic eronat întreaga procedură ulterioară
devine nu numai inutilă ci şi, de regulă, foarte periculoasă. Gîndeşte-te la cei care au
intrat în sala de operaţii pentru amputarea unui picior, iar la ieşire au
constatat că li se amputase celălalt picior. Deşi pare o glumă macabră, din
păcate, este un fapt real şi nici măcar singular. Sigur, vedeta spectacolului
în cazul nostru, a intervenţiei, este chirurgul, însă el fiind supus unui mare
stres, dacă nu este perfect informat asupra cazului poate da greş. Iar la noi
asta înseamnă, aproape întotdeauna, o pierdere irecuperabilă. Și să nu uităm că
în faţa celui care analizează un caz nu vine un om liniştit care poate spune ce
boală are, ci vine un om înspăimîntat, cu un nivel de cultură, în general,
scăzut, cu emoţiile sale, cu inerenta sa ignoranţă şi de cele mai multe ori
predispus la a-ți ascunde adevărul şi care, doar dacă-l întrebi insistent, îţi
va răspunde unde, cum şi cînd doare, ce simte, ce i s-a mai întîmplat, sau dacă
are antecedente în familie. Asta cu antecedentele fiind o formulare pe care
trebuie, mai mereu, să o explici fiecăruia. Iar tu, om la rîndul tău, cu nevoile, înţelegerile şi
posibilele tale scăderi de performanţă, sau ca să spunem pe şleau, zile
proaste, trebuie să te obiectivizezi, să fii atent şi calm, un bun psiholog,
dar să şi ştii o mulţime de lucruri pe care nu ai avut cum să le înveţi la
şcoală şi le vei învăţa pe parcurs prin practică. Adică după ce vei și greşi de
multe ori, mai ales spre disperarea ta!". Pe traiectul Bildungsromanului,
al devenirii personajului său, prozatorul face o radiografie crudă, dar
exactă, a lumii problematice din tranziţia noastră care nu se mai sfîrşeşte, o
lume măcinată nu atît de bolile somatice, cît de cele psihice; "filmul
destul de înfricoșător al unei lumi debusolate" restituie condiţia
umană însăşi într-o societate controlată de "sisteme" - "ne
naştem şi murim sclavi", spune un personaj -, cinică, unde doar banuI
contează "chiar dacă el funcţionează de multe ori precum funia din jurul gîtului
unui sinucigaş". În rutina subordonării faţă de sistem, viaţa individului,
constată doctorul, "se termină în numai o pagină", iar (im)probabilul
moment de glorie se regăseşte în grotesca vînătoare de pe domeniul baronului
local Gligore, repetînd altă celebră vînătoare, de mistreţi, anuală, de la
Balc...
În vîrful acului e o carte veselă şi tristă, asemeni
existenţei în cenuşiul urît mirositor, dar cu sclipici, al cotidianului, iar
Mihai Batog-Bujeniţă e un cronicar credibil al lumii în care trăim.
Ioan Holban - Critic literar - Iaşi 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu