miercuri, 13 septembrie 2017

La Comunitatea Evreilor din Iaşi, ADA SHAULOV ENGHELBERG şi-a lansat două volume beletristice



Născută la Bacău, în 1946, scriitoarea Ada Shaulov Enghelberg a emigrat în Israel la vârsta de 16 ani, deci în 1962. Este fiica binecunoscutului profesor de istorie Enghelberg, care a predat la Colegiul Naţional "Ferdinand I" din Bacău şi marţi, pe 12 septembrie 2017, domnia sa şi-a lansat două cărţi la Comunitatea Evreilor din Iaşi (CEI), într-o manifestare organizată de Martha Eşanu. Cărţile supuse dezbaterii publice se numesc "Primul tangou, ultima iubire" şi "Eu sunt omul tău", editate la "Hasefer" şi "Familia", în limbile română şi ebraică.
În Sala "Activităţii de Cult" şi la seara literară dedicată Adei Shaulov Enghelberg au participat scriitorii ieşeni Adi Cristi, Ioan Holban şi Mihai Batog-Bujeniţă, apoi Liviu Câmpeanu (fostul consul al României în Israel), gazdele Martha Eşanu, Solo Rotenstain şi pentru puţin timp (din motive medicale) preşedintele Abraham Ghiltman, dar şi un numeros public, mai ales cei din "Generaţia de Aur" a Comunităţii Evreilor din Iaşi.
După ce Martha Eşanu a mulţumit asistenţei pentru prezenţa la manifestarea de la "CEI" şi a menţionat activitatea laborioasă a scriitoarei israeliene Ada Shaulov Enghelberg, scriitorul Adi Cristi a spus: "Aici, la Iaşi, am lansat 19 scriitori israelieni de limbă română, dar Ada Shaulov este ceva aparte. Avea 16 ani când a plecat din România în Israel, dar s-a apucat serios de literatură la vârsta de 60 ani. Sadoveanu spunea că proza se scrie de la 40 ani, dar ea a amânat cu 20 ani faptul în sine. Toţi cei care deschid publicaţia "Gazeta Românească" din Israel se duc direct la pag. 31, unde Ada Shaulov îşi scrie fragmentele din volumele sale. De fapt, Ada Shaulov este un om-spectacol, îşi construieşte replicele şi decorurile şi deci Ioan Holban o poate şi angaja la Teatrul "Luceafărul" din Iaşi, pe care îl conduce.
Ada Shaulov nu vrea să-şi aparţină, ea s-a îndreptat asupra semenilor. Gestul de caritate nu este unul gratuit, deoarece oamenii sunt introduşi în romanele ei. Băiatul ei, care antrenează trupele de elită din Israel devine personaj de carte. Stau şi mă gândesc ce va urma, dar cred că vor urma alte două cărţi pe care le va tipări la editura ieşeană 24:Ore. Aveţi aici un scriitor, care pune în faţă vârsta sufletului, faţă de vârsta trecătoare".
După ce a citit cele două cărţi ale Adei Shaulov, în jumătate de zi şi o noapte, scriitorul şi criticul literar Ioan Holban a menţionat: "Volumele Primul tangou, ultima iubire şi Eu sunt omul tău sunt poveşti de dragoste. Sunt romantice, fără a fi însă în exces. Cărţile au fost tipărite şi în ebraică şi în română, deci autoarea trăieşte în două culturi. Se spune că acasă e altceva decât casa! Acasă e numai una! Ce diferă este traseul protagonistei. Tema identităţii este tragică pentru poporul evreu. A fi evreu înseamnă a fi un pericol, spunea cineva. Se mai remarcă faptul că în România suferise ca jidov, iar în Israel era creştin! În cele două cărţi explorarea erosului se află în mai multe ipostaze. Personajele Adei Shaulov trăiesc visele altundeva, iar rutina se trăieşte doar acasă!".
Vădit emoţionată, Ada Shaulov Enghelberg a mai spus: "Mulţumesc celor care au venit aici! Aşa este, toate cărţile mele sunt despre mine, la multe am fost eroină principală, în altele secundară. Da, este vorba de viaţa mea! Mi-au rămas însă două vise neîmplinite. În primul rând să fac ocolul ţării, pe la Comunităţile Evreieşti şi să împart cărţile mele pe gratis. Deoarece Dumnezeu m-a învăţat să fac bani, vreau ca 20 % din banii pe care îi fac să-i dau la oamenii care au nevoie de ei. Vreau să vă spun că sunt trei familii de aici, din România şi alte trei din Israel, pe care i-am ajutat! Dau un premiu la Uniunea Scriitorilor, pentru cea mai bună carte a anului. La Iaşi, doamna Martha Eşanu m-a făcut să plâng după ce mi-a arătat muzeul de aici. Pentru Clubul persoanelor de vârsta a treia de la Comunitatea Evreilor din Iaşi am să dau 1.000 euro. În Israel, eu am ajuns să-mi caut al patrulea bărbat, cred că am s-o concurez pe Elizabeth Taylor. Caut lucruri noi pentru a mă cunoaşte. Fac mult voluntariat, cei doi băieţi ai mei fac şi ei voluntariat. Am scos şapte cărţi. Binecunoscutul regizor american Steven Spielberg face un scenariu de film după a doua mea carte "Povestiri de dragoste interzise!". Nu ştiu ce a văzut el extraordinar la cartea mea, dar am să primesc 5 % din ce se vinde cu acest film. În altă ordine de idei, oamenii nu trebuie să trăiască singuri nici la 70 ani. Eu caut, nu mă las descurajată! Eu în prezent merg la două morminte şi caut pe cineva care să mă întovărăşească!".
În continuare, Ada Shaulov Enghelberg povesteşte în faţa publicului multe momente din viaţa ei, cu cei trei foşti soţi, ultimii doi prăpădindu-se în decurs de numai trei luni unul de altul. Iar titlul cărţii "Primul tangou, ultima iubire" a fost sugerat chiar de ultimul soţ, care şi-a lăsat un serviciu excelent la firma Dacia din România şi a emigrat în Israel, pentru a o reîntâlni pe Ada Shaulov Enghelberg, după un tangou dansat împreună, pentru prima dată la Hotelul Sinaia, din staţiunea montană Sinaia, în anii din urmă.
Apoi, Martha Eşanu a menţionat: "Mulţumesc în numele Generaţiei de Aur de la noi, pentru donaţia care va fi făcută de Ada Shaulov Enghelberg. Este un gest frumos şi această donaţie vizează colectivitatea Generaţiei de Aur. Donaţia Adei Shaulov Enghelberg vine acum, când clubul nostru împlineşte 15 ani de la înfiinţare!".
În final, Ada Shaulov Enghelberg a oferit gratuit, celor prezenţi, cele două cărţi ale sale, cu autograf!  
Membră a Uniunii Scriitorilor din România (USR) şi a Asociaţiei Scriitorilor de Limbă Română din Israel (ASLRI), Ada Shaulov Enghelberg este în prezent într-un circuit în România, unde îşi promovează operele sale beletristice şi după Iaşi, va urma Bacău şi Piatra Neamţ, dacă ne referim doar la zona Moldovei.
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu