sâmbătă, 23 decembrie 2017

Examen de grad şi demonstraţie de Qwan Ki Do la Şcoala Gimnazială "Ştefan Bârsănescu" din Iaşi


Examen de grad şi exerciţiile aferente

Pentru cei care sunt interesaţi de fenomenul artelor marţiale, un sport care cuprinde mai multe stiluri de luptă şi care a luat o mare amploare în Iaşi şi România în ultima perioadă, putem menţiona că cel numit Qwan Ki Do este o artă marțială chino-vietnameză creată în 1981, în orașul francez Toulon, de către maestrul vietnamez Pham Xuan Tong.
Conform "Wikipedia", Qwan Ki Do își trage originile din punct de vedere tehnic din artele marțiale chineze și din artele marțiale vietnameze. Se mai spune că tehnicile din Qwan Ki Do provin în mare parte de la cele patru mari școli din cadrul școlii călugărilor shaolin. Din partea Chinei, găsim trei școli principale:
- Școala SHAO LIN sau TIEU LAM, care are o mare varietate de tehnici, printre care se numără numeroase cadre de picioare cu sărituri sau tehnicile CHIN NA sau CAM NA.
- Școala WO MEI sau NGA MI, de la muntele Wo Mei Shan, regrupează multe tehnici de intrare și protecție și tehnicile bazate pe observarea animalelor.
- În cele din urmă, școala TANG LANG sau DUONG LANG, caracteristică sudului Chinei și a etniei Hakka, este bazată pe imitarea călugăriței, cu atacuri rapide ale membrelor superioare, ca să poată lovi punctele vitale, și pentru a disloca diferite articulații.
Qwan Ki Do este o sinteză a stilurilor de arte marțiale chino-vietnameze. El reprezintă punctul culminant al celor peste 25 de ani de studii și de cercetare desfășurate de către un expert în artele marțiale vietnameze: Maestrul Pham Xuan Tong, maestru moștenitor testamentar a maestrului Châu Quan Ky.
În codul de onoare sunt cele zece principii fundamentale ale stilului Qwan Ki Do, astfel:
- Atingerea celui mai înalt nivel tehnic prin efort, perseverență, încredere în sine și respect pentru cei din jur.
- Cultivarea corpului și a spiritului pentru binele său și al altora și nu din vanitate sau orgoliu.
- Să fie adeptul virtuților ce stau la baza stilului: corectitudine morală, dreptate, simplitate, modestie și îngăduință.
- Să dezvolte stilul în conformitate cu nobilele tradiții milenare transmise de Marii Maeștri.
- Să fie uniți, să cultive respectul față de grade, instructori și conducători precum și spiritul de fraternitate între membri.
- Să vadă în practica luptelor marțiale un mijloc de progres și nu un scop în sine.
- Să fie sârguincioși la cursuri, să se perfecționeze prin autocritică.
- Să respecte toate celelalte școli de Arte Marțiale.
- Să respecte cu rigurozitate regulamentele Federației Mondiale de Qwan ki do și să onoreze spiritul tradițional al Artelor Marțiale.
- Să nu folosească Artele Marțiale decât în caz de legitimă apărare.
Armele naturale utilizate în Qwan Ki Do sunt următoarele:
- Pumnul, primele două falange: Kho Lau.
- Spatele pumnului: Binh Son.
- Pumnul ciocan sau pumnul de fier: Thiet Chuy.
- Marginea mâinii: Cuong Dao.
- Palma: Hung Chuong.
- Podul palmei: Binh Chuong.
- Antebrațul: Doc Moc.
- Cotul: Phuong Duc.
Tehnicile membrelor inferioare ("Bo Cuoc Phap"), a loviturii cu piciorul sunt:
- Piciorul bol: Kim Tieu.
- Piciorul plantă: Ma Tuc.
- Marginea exterioară a piciorului: Bang Tuc.
- Lovitura cu călcâiul: Thiêt Tieu.
- Genunchi: Thiet Chuy Cuoc.

* Un club performant în sportul numit Qwan Ki Do: CS KIM HO DAO IAŞI

Irinel Baciu şi copii lui, Ioana şi Tudor
În cadrul departamentul de Qwan Ki Do al Federației Române de Arte Marțiale, condus de Adrian Zămoşteanu (din Paşcani), ieşeanul Ovidiu Covaci (centură neagră 7 DANG) fiind directorul tehnic şi vicepreşedintele FR Arte Marţiale,  este afiliat şi Clubul Sportiv KIM HO DAO Iaşi, condus de soţii Irinel Baciu (4 DANG) şi Monica Baciu (2 DANG).
Clubul ieşean menţionat a fost înfiinţat în decembrie 2002, de doi elevi ai Clubului Dao Iaşi, ing. prof. Irinel Baciu (centura neagra 4 Dang) si ing. prof. Monica Baciu (centura neagra 2 Dang), multipli medaliaţi la concursurile naţionale şi internaţionale.
Antrenamentele clubului KIM HO DAO Iaşi se desfăşoară în sala de sport a Şcolii Gimnaziale "Ştefan Bârsănescu" Iaşi, în zilele de marţi, vineri şi sâmbătă ale fiecărei săptămâni, după un program bine stabilit de antrenorul Irinel Baciu.
Sâmbătă, pe 23 decembrie 2017, de la ora 10.00, în prezenţa a peste 100 de sportivi mai mici sau mai mari, s-au desfăşurat examenele de grad pentru diferite centuri: roşii, violet, albastre etc.
Printre "picături" am reuşit să stăm de vorbă cu preşedintele clubului ieşean KIM HO DAO, care este şi antrenor, ing. prof. Irinel Baciu (4 DANG).
- Domnule Irinel Baciu, de ce inginer, de ce profesor, de ce antrenor şi de ce Qwan Ki Do?
- Sunt inginer deoarece am absolvit Facultatea de Electrotehnică şi Telecomunicaţii, dar nu am practicat niciodată această profesie. Sunt profesor deoarece am absolvit Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport. Din anul IV de facultate am practicat Qwan Ki Do şi am devenit antrenor, oprind cariera de sportiv, deoarece mi s-a descoperit o boală la inimă, iar regratul prof. Georgescu mi-a spus să mă opresc! De dimineaţă până seară mănânc însă Qwan Ki Do pe pâine, deci de acest sport nu m-am putut lăsa! Am 43 ani, la vârsta de 24 ani mi s-au prescris nişte medicamente pentru inimă, le-am luat atunci, nu m-am simţit deloc bine după ele şi apoi le-am abandonat. Sunt aproape 20 ani de când nu mai iau pastile şi mă rezum să fac sport, din poziţia de antrenor, alături de soţia mea. În timpul liber îmi fac datoria în familie, de soţ şi tată. Am doi copii, gemeni, de 10 ani, Ioana şi Tudor, dau şi ei azi examen pentru centura violet 3 CAPI albi.
- Ce reprezintă acest sport, Qwan Ki Do, pentru dumneavoastră?
- Este un mod de viaţă. Eu lucrez cu copiii din grădiniţe şi din şcoli, cu cei care au calităţi intelectuale şi vreau să le dau tuturor o altă educaţie faţă de ce le oferă astăzi societatea noastră, o parte din mass-media şi politicul.
- Sunt copiii receptivi în practicarea acestui sport, Qwan Ki Do? Există concurenţă mare între cluburile ieşene de arte marţiale?
- Fiecare club îşi are propria ţintă. Noi dorim să avem copii de calitate intelectuală ridicată, deoarece acest sport presupune multă inteligenţă. Nu este un sport de bătaie, cum se mai vede la televizor, este un sport cu un volum imens de tehnică. Copiii au de unde să aleagă în practicarea unui sport aferent artelor marţiale şi mulţi aleg Qwan Ki Do.
Gabriel Teodorescu
- De la ce vârstă se poate practica Qwan Ki Do-ul?
- La grădiniţe, copiii încep Qwan Ki Do-ul de la 4 ani. Apoi, de la 5 ani, cei mai răsăriţi continuă acest sport la club. După părerea mea, în Iaşi şi România Qwan Ki Do-ul are mare viitor.
- Aveţi performanţe sportive în cadrul clubului pe care în patronaţi?
- Avem performanţe mari, atât în competiţiile interne cât şi internaţionale. Participăm la Campionatele Naţionale, Campionatele Europene şi Mondiale. Am fost în Franţa şi Germania şi Elveţia, unde am cucerit medalii. Dar toate performanţele noastre se pot vedea şi analiza pe site-ul clubului, www. kimhodao.ro. Sportivii reprezentativi de la noi sunt Diana Roşu, Iulian Lungu, Adelina Ignat, Vlad Onuţă şi nu numai.
- Se apropie 2018. Vom putea vedea anul viitor Qwan Ki Do la Iaşi şi în zona Moldovei, în cadrul unor Campionate Naţionale?
- Da! În martie va fi Campionatul Naţional de copii la Botoşani, iar în aprilie 2018, la Iaşi, va avea loc Campionatul Naţional de Qwan Ki Do la juniori şi seniori.
- Dumnevoastră aveţi ultimul cuvânt, domnule Irinel Baciu, deci ce ne mai puteţi spune?
- Suntem înaintea Crăciunului şi vreau să urez tuturor Sărbători Fericite şi La mulţi ani 2018! Vreau să mulţumesc părinţilor pentru implicarea financiară, fără de care activitatea noastră ar avea mult de suferit. Mă bucur că mulţi au înţeles că această activitate sportivă este benefică pentru copii, atât din punct de vedere fizic, emoţional şi mai ales intelectual.  
Să mai menţionăm că, după examenul de grad / centuri, unde sportivii l-au trecut cu brio (printre ei fiind şi Gabriel Teodorescu - 8 ani, din clasa a II-a E de la Şcoala Gimnazială "Ştefan Bârsănescu"), iar ing. prof. Irinel Baciu a înmânat elevilor săi şi diplomele aferente acestui eveniment, în sală a sosit şi Moş Crăciun, încărcat cu frumoase cadouri, spre deliciul tuturor. Mini-discoteca de final a încheiat o zi minunată în sala de sport a Şcolii Gimnaziale "Ştefan Bârsănescu" Iaşi, acolo unde sportul numit Qwan Ki Do a fost vedeta zilei, alături de elevi, mai mari sau mai mici, părinţi şi bunici!     
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu