luni, 30 ianuarie 2017

Holocaustul, comemorat la Comunitatea Evreilor din Iaşi




Duminică, 29 ianuarie 2017, la Centrul YACHAD de la Comunitatea Evreilor din Iaşi (CEI) a avut loc un matineu cultural dedicat Zilei Internaţionale de Comemorare a Victimelor Holocaustului şi a prevenirii Crimelor împotriva Umanităţii, manifestare moderată de ing. Abraham Ghiltman (preşedintele CEI) şi organizată de ing. Martha Eşanu.

Invitaţii de onoare au fost dr. Silvia Hoişie (Iaşi) şi dr. Mirjam Bercovici (Bucureşti), supravieţuitoare ale Holocaustului, care au prezentat publicului aspecte din viaţa domniilor lor.
La începutul evenimentului, pentru cele 6 milioane de evrei ucişi în Holocaust au fost aprinse 6 lumânărele, de către Silvia Hoişie, Gherti Reicher, Carola Ofenberg, Miriam Kaiserman, Abraham Ghiltman şi Max Moscovici. "În Holocaust au decedat şi mulţi creştini, care i-au salvat pe evrei de la moarte, iar pentru ei îl rugăm pe domnul prof. Dumitru Rădăuceanu să aprindă cea de-a şaptea lumânărică", a mai menţionat preşedintele Abraham Ghiltman.
În continuare, Albert Lozneanu a rostit o rugăciune pentru cei care au murit în Holocaust.
Cu părere de rău că scriitorul Cătălin Mihuleac nu a putut fi prezent la manifestarea de la CEI, doamna Martha Eşanu a prezentat şi a spicuit câteva fragmente din cartea domniei sale "Ultima ţigară a lui Fondane", care cuprinde 13 povestiri despre Pogrom, cu miez evreiesc.
În cuvintele lor, cele două surori care au supravieţuit Holocaustului, născute în urmă cu mai mulţi ani în oraşul Câmpulung Moldovenesc, acum stabilite la Iaşi (Silvia Hoişie, denumită şi "Doamna Polidin" în urma activităţii sale profesionale de excepţie) şi Bucureşti (Mirjam Bercovici) au menţionat câteva aspecte din viaţa lor:
- Dr. Silvia Hoişie: "Am fost invitată la gala TOP 10 Suceveni, unde am luat şi eu un premiu pentru întreaga activitate. Tot la Suceava am primit şi un premiu de popularitate. Din păcate, însă, Institutul Cantacuzino de la Iaşi, unde eu şi colegii mei am inventat medicamentul Polidin, s-a desfiinţat în 2012. Motivele se cunosc, nu le mai amintesc...";
- Dr. Mirjam Bercovici: "Am fost studentă 3 ani la Iaşi şi apoi am purtat Iaşul cu mine la Bucureşti. La Bucureşti, la Bookfest, am prezentat cartea lui Cătălin Mihuleac şi vreau să vă mai spun că m-am regăsit în ea, în cele mai multe povestiri. În prezent, însă, noi evreii suntem puţini, suntem istorie pentru copiii noştri...".
De menţionat că, la manifestarea de la CEI au luat parte şi patru elevi de la Liceul de Informatică "Gr. T. Moisil" din Iaşi, membri ai cercului de istorie "Privire în trecut", condus de prof. Maria Rados, dar şi o parte din membrii Asociaţiei Literare Păstorel Iaşi, în frunte cu scriitorul Mihai Batog Bujeniţă, directorul ALPI.  
În final, ing. Martha Eşanu a invitat pe cei prezenţi la ediţia a IX-a a Zilelor Memoriei, manifestare găzduită luni, 30 ianuarie 2017, începând cu ora 18.00, de Institutul Francez de la Iaşi, la Galeria "Benjamin Fondane", acolo unde regizorul Romulus Balazs va prefaţa proiecţia filmului "Souvenirs de Iaşi".
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu