marți, 22 ianuarie 2019

La Cercul Militar din Dealul Copoului, Romeo Romila ne-a băgat în "Ceaţă"!



Se numeşte Romeo Romila şi cândva juca fotbal la juniorii de la Politehnica Iaşi. Până într-o zi, atunci când, la un antrenament, în mod neintenţionat, Didi Florean i-a rupt piciorul şi Romila IV a pierdut şi convocarea la lotul naţional de juniori al României, dar a trebuit să abandoneze şi sportul cu balonul rotund. Face parte din clanul Romila de fotbalişti talentaţi, tatăl său, Ion Romila, fiind fratele mai mare al consacraţilor Dumitru Romila I şi Mihai Romila II.
În afară de fotbal, lui Romeo Romila i-a plăcut cartea şi cu această ocazie a devenit inginer, absolvind Facultatea de Mecanică din cadrul Institutului Politehnic "Gheorghe Asachi" Iaşi (în prezent UTI). În urma absolvirii unor cursuri post-universitare, Romeo Romila obţine diploma de project manager şi este expert naţional în managementul industrial.
Îi place istoria, arta şi muzica simfonică, dar şi scrisul. A scris un roman, pe care l-a ţinut în sertar circa 30 ani, neavând curajul să-l publice! Norocul lui s-a numit Calistrat Robu, preşedintele Uniunii Creatorilor Profesionişti din România - Filiala Iaşi, cel care, printr-o "alunecare" inspirată, l-a împins pe Romeo Romila spre editura "StudIS" din Iaşi şi spre scriitoarea Corina Matei-Gherman, redactorul cărţii. Şi uite aşa, în 2018, romanul CEAŢA, de ieşeanul Romeo Romila, a văzut lumina tiparului, iar în ziua de duminică, 20 ianuarie 2019, la Cercul Militar din Iaşi, a fost şi lansat în public, în cadrul unui minunat spectacol artistic.
Romanul "CEAŢA" (136 pagini) a fost prezentat de Corina Matei-Gherman, Dan Teodorescu şi Calistrat Robu.
Am consemnat următoarele:
- Corina Matei-Gherman: "Acest roman trebuie citit cu mare atenţie. În el se vor găsi toate trăirile autorului referitoare la naştere, copilărie, iubiri şi trădări, nuntă şi inevitabila moarte. Amploarea fenomenelor descrise în carte vă pot trezi, dragi cititori, unele amintiri, mai bune sau mai rele, după timpul şi perioada trăită de fiecare în parte. Este un roman captivant, care nu trebuie lăsat din mână!";
-  Dan Teodorescu: "Când am citit primele pagini din carte m-am gândit că de fapt citesc GROAPA, de Eugen Barbu, dar nu, eu citeam CEAŢA, de Romeo Romila. Este un roman dur, scris cu mult talent de autor, care are datoria să continue cu un alt volum. Romanul CEAŢA poate deveni şi un scenariu de film, iar dacă ieşeanul nostru, regizorul Cristian Mungiu, va citi cartea, va scoate şi un film excelent din ea, care ar putea ajunge şi la marele festivaluri internaţionale!".
- Calistrat Robu: "Cu mult timp în urmă, am cunoscut naşterea acestei cărţi. La CFS Iaşi frecventam amândoi un cenaclu artistic condus de binecunoscutul critic de artă Radu Negru. Romeo Romila s-a apucat de scris, dar era cam nehotărât în ceea ce face. Eu i-am spus să lase dulcegăriile deoparte, că nu trăim o viaţă pe roze, iar după circa 30 ani, iată că s-a pus în pagină ceea ce a creat Romeo Romila atunci, după '89. El a pierdut 30 ani de creaţie, dar poate recupera. Bocancul de pe ultima filă a cărţii îl simţim şi acum. Imaginea de pe prima copertă a cărţii îmi aparţine, este un tablou al meu, iar boul roşu reprezintă comunismul!".
Pe parcursul manifestării de la sala de spectacole a Cercului Militar Iaşi şi-au mai adus contribuţia actorul Emil Gnatenco (cu un superb recital din lirica lui Mihai Eminescu), eleva Karla Ursu (muzică populară), Adi Gegiuc (muzică folk), Ansamblul coral "Speranţa" (dirijor: Sofia Doina Gavrilă), iar Doina Toma, Angela Pistol şi Constantin "Ticu" Mihai (membrii Asociaţiei Literare Păstorel Iaşi / ALPI) au prezentat un recital de epigrame şi poezie. Scriitoarea şi pictoriţa Viorica Şerban a citit un fragment din romanul "Ceaţa".
În apărarea "drepturilor sale", scriitorul debutant Romeo Romila a mai menţionat: "În primul rând mulţumesc celor care sunt prezenţi la această manifestare, apreciez foarte mult faptul că sunteţi aici, alături de mine şi de colegii mei. În urmă cu puţine zile, nepoţica mea de doi ani şi jumătate, întrebată ce fac eu prin casă, a spus: Bubu scrie! Este edevărat, doresc să continui acest roman, cu un alt volum. Mă întreabă lumea de ce am scris această carte şi de ce am publicat-o aşa de târziu, după aproape 30 ani? A fost o operă dezidentă sau una de sertar? Nu ştiu exact, dar în volumul meu de debut eu am redat trăirile unei epoci, unde mizeria morală şi materială pluteau ca o ceaţă! Am publicat cartea pentru a nu lăsa ceaţa să ne mai pătrundă şi acum, dar, totuşi, urmele ei se văd şi acum! Este o scriere care a născut controverse. De fapt, în carte, câţiva oameni stau într-o staţie de autobuz şi aşteaptă maşina care să-i ducă acasă sau în altă parte şi de aici începe totul...".
La finalul evenimentului, moderat de scriitoarea Corina Matei-Gherman, autorul a oferit celor prezenţi o sesiune de autografe. Manifestarea culturală din Dealul Copoului a fost organizată de Cercul Militar Iaşi, prin Cenaclul de pictură şi literatură "Octav Băncilă", Liga Scriitorilor Români - Filiala Iaşi-Moldova, Uniunea Creatorilor Profesionişti - Filiala Iaşi şi Asociaţia Culturală "Dor de acasă" Iaşi.
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu