Joi, 28 martie 2019, pe durata a peste 3 ore, clubul CFR Iaşi de la Râpa Galbenă a găzduit o nouă şedinţă de lucru a Comitetului de iniţiativă de înfiinţare a Centrului muzeal al locomotivelor Iaşi, de fapt un muzeu feroviar în toată regula.
Printre invitaţii de seamă
s-a aflat şi ing. Mircea Dorobanţu, directorul CENAFER - Muzeul Căilor Ferate din
Bucureşti, care îşi are sediul la Gara de Nord din Capitală, lângă linia CF cu nr.
14.
În deschiderea manifestării a fost oficiată o slujbă de binecuvântare de către părintele Ioan Oloeru, iar cei prezenţi i-au urat apoi şi un sincer şi călduros "La mulţi ani cu sănătate!" colegului ceferist Petru Năslău, care a împlinit o frumoasă vârstă chiar în ziua şedinţei.
Din cadrul Comitetului de iniţiativă menţionat au fost prezenţi Paul Zamfir (directorul clubului CFR Iaşi), Gabriel Mărgineanu, Timotei Leon, Emil Gnatenco, Dan Teodorescu, Petru Naslău şi Costel Gugeanu (a absentat motivat, din motive profesionale, Iulian Trufanda), invitaţii acestora, în afara directorului Mircea Dorobanţu (care este şi un profesionist de marcă în construirea de machete feroviare şi face şi fotografie feroviară de înaltă calitate), fiind Vasile Untu (Telecomunicaţii feroviare Iaşi), Petru Murgoci (Informatică feroviară Iaşi), Dumitru Glăvan şi părintele Ioan Oloeru, operatorii video şi foto ai manifestării fiind ieşenii Mihai Chelariu şi Marian Stănescu.
În sala de şedinţe de la clubul CFR Iaşi se află expuse şi câteva repere
feroviare şi cărţi baletristice donate muzeului de către cei prezenţi, care au
fost apreciate de toată lumea, cu felicitările de rigoare. S-a discutat de
asemenea şi aducerea unor locomotive vechi pe liniile ferate de lângă clădirea CENAFER
de la "Moara Bălaia", care poate deveni un alt punct de atracţie în
cadrul muzeului, în afară de o posibilă amenajare a unor încăperi de la
parterul clădirii clubului CFR Iaşi, acolo unde. nu cu mult timp în urmă,
fostul director general al Sucursalei de Transport Feroviar de Călători Iași şi
actualul director general al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, ing.
Constantin Axinia, a spus: "Iată un loc excelent pentru un muzeu ceferist,
într-o zonă centrală şi istorică a Iaşului!".În deschiderea manifestării a fost oficiată o slujbă de binecuvântare de către părintele Ioan Oloeru, iar cei prezenţi i-au urat apoi şi un sincer şi călduros "La mulţi ani cu sănătate!" colegului ceferist Petru Năslău, care a împlinit o frumoasă vârstă chiar în ziua şedinţei.
Din cadrul Comitetului de iniţiativă menţionat au fost prezenţi Paul Zamfir (directorul clubului CFR Iaşi), Gabriel Mărgineanu, Timotei Leon, Emil Gnatenco, Dan Teodorescu, Petru Naslău şi Costel Gugeanu (a absentat motivat, din motive profesionale, Iulian Trufanda), invitaţii acestora, în afara directorului Mircea Dorobanţu (care este şi un profesionist de marcă în construirea de machete feroviare şi face şi fotografie feroviară de înaltă calitate), fiind Vasile Untu (Telecomunicaţii feroviare Iaşi), Petru Murgoci (Informatică feroviară Iaşi), Dumitru Glăvan şi părintele Ioan Oloeru, operatorii video şi foto ai manifestării fiind ieşenii Mihai Chelariu şi Marian Stănescu.
După ce gazdele ieşene au prezentat piesele de muzeu achiziţionate până în prezent, iar Paul Zamfir a prezentat şi o scurtă istorie a clubului CFR Iaşi, inginerul constructor şi jurnalistul Dan Teodorescu (FOTO) a detaliat impactul în mass-media românească şi din străinătate (Germania, Austria, Belgia, Olanda, Elveţia, Franţa şi SUA) a iniţiativei feroviarilor ieşeni, transmiţând şi salutul doamnei dr. Aurica Ichim, directoarea Muzeului Municipal Iaşi, care s-a oferit să dea o mână de ajutor în deschiderea acestui muzeu, care va deveni, cu siguranţă, un nou punct de atracţie pe harta turistică a "Dulcelui Târg" moldav.
În continuare, ca un bun orator ce este, directorul ing. Mircea Dorobanţu a prezentat o scurtă istorie a Muzeului Căilor Ferate din Bucureşti, menţionând următoarele: "Sunt născut la Târgovişte şi de mic copil m-au fascinat locomotivele. Construiesc în prezent machete feroviare şi fac şi fotografie feroviară, deplasându-mă în toată ţara. Pe 10 iunie 1939, sub tribunele stadionului Giuleşti din Bucureşti s-a înfiinţat primul muzeu ceferist. Numai că, în urma bombardamentelor americane din 4 aprilie 1944, de la Bucureşti, acesta a fost distrus în proporţie foarte mare. În 1969 se redeschide Muzeul CFR din Bucureşti. Locomotivele sunt trecute în anii care au urmat în tezaurul cultural al României şi asta e un lucru bun. Însă e normal ca acest muzeu să fie coordonat în continuare de ceferişti şi să nu fim trecuţi la Ministerul Culturii. Prin Hotărâre de Guvern trebuie să se înfiinţeze şi Centrul Muzeal al Locomotivelor Iaşi, după cel existent deja la Dej. Bineînţeles că, la acest muzeu nu vor fi expuse doar locomotive, ci şi alte repere feroviare şi publicaţii feroviare. Pentru asta, la Iaşi trebuie un buget şi poziţii de numire în schema de personal a oamenilor care vor amenaja şi coordona muzeul, inclusiv ghizi specializaţi. Iar oamenii care vor lucra efectiv în aceste muzee ceferiste să fie pasionaţi de tot ceea ce fac! În mine veţi avea mereu un sprijin în amenajarea unui muzeu ceferist la Iaşi, într-un oraş mare şi în fosta Capitală istorică a României!".
Adunarea de la Clubul CFR Iaşi de la Râpa Galbenă s-a încheiat într-o notă optimistă şi cu promisiunea participanţilor de organizare a unui spectacol artistic în ziua de sâmbătă, 1 iunie 2019, atunci când "copilul-director" Paul Zamfir, care "slujeşte" clubul încă din 1977, va împlini frumoasa vârstă de 80 ani!
"Anii trec ca apa! CFR-ul va exista şi pe viitor, numai că trebuie oameni cu suflet în cadrul lui. Trebuie să-i facem pe copii să iubească calea ferată, iar muzeul pe care dorim să-l înfiinţăm la Iaşi va fi un prim pas în atingerea acestui obiectiv!", a mai spus omul Paul Zamfir, mai tânăr ca niciodată.
DAN TEODORESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu