miercuri, 25 mai 2016

Campionul mondial de şah Anatoli Karpov, la 65 ani şi o zi, a vizitat municipiul Iaşi!


Dan Teodorescu şi Anatoli Karpov

Timp de două zile, pe 24 şi 25 mai 2016, multiplul campion mondial de şah Anatoli Karpov (Rusia) s-a aflat la Iaşi, în România, la invitaţia oficialităţilor locale, cu ocazia Festivalului Internaţional al Educaţiei (FIE). Pe 24 mai, după conferinţa de presă de la Primăria Municipiului Iaşi, Anatoli Karpov s-a aflat în Aula Gheorghe Asachi din cadrul Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Dealul Copoului, unde a avut loc simpozionul Internaţional "Educaţie prin Şah".
A doua zi, la Şcoala Generală Bogdan Petriceicu Haşdeu din cartierul ieşean Tătăraşi, Anatoli Karpov s-a întâlnit cu elevii care practică şahul în şcoală, iar apoi, în faţa a peste 100 de participanţi, a făcut prima mutare într-un simultan de şah care a fost găzduit de Sala Atrium din cadrul Palas Mall Iaşi, acolo unde partidele de şah au fost continuate de tinerii campioni ieşeni, printre ei fiind şi campionul naţional Călin Gheorghiu (18 ani).  
Pe timpul vizitei sale la Iaşi, Anatoli Karpov a fost însoţit de primarul Mihai Chirica şi de staff-ul Federaţiei Române de Şah, de preşedintele Sorin Iacoban, de vicepreşedintele Vasile Manole, de secretarul general Vladimir Danilov şi de preşedintele Comisiei Şah în Şcoală Vlad Ungureanu.
Cu multă amabilitate, Anatoli Karpov a oferit autografe şi a făcut fotografii cu "fanii" şahului din Iaşi, iar cu ocazia împlinirii vârstei de 65 ani (pe 23 mai 2016, cu o zi înaintea sosirii sale la Iaşi), în cadrul conferinţei de presă din Sala Mare a Primăriei ieşene, jurnalistul Dan Teodorescu i-a oferit drept cadou ultima sa carte editate recent, "Cultură şi Sport în Dealul Copoului", unde sunt publicate şi mai multe articole despre şah.
La Iaşi, în Capitala şahului românesc, Anatoli Karpov a declarat: "Este o oportunitate foarte mare pentru mine să vizitez oraşul dumneavoastră. Sunt foarte surprins cu activitatea de şah care se desfăşoară aici, nu mă aşteptam ca în România să se practice şahul în peste 500 şcoli. Am studiat şi eu şahul în şcoală, în Rusia, cu mai mulţi ani în urmă, dar la nivel naţional nu aveam un succes la fel de mare ca aici, în România. Consider că peste tot avem o mare problemă în a găsi profesori buni pentru şah, deoarece este o disciplină nouă în şcoli. În acest sens, consider că Federaţia Internaţională de Şah, dar şi cele naţionale, trebuie să fie mai active în a susţine acest lucru. Şahul devine foarte popular în America de Nord şi în cea de Sud, în ţările asiatice, în lumea arabă, dar şi în Africa. Astfel, avem multe oportunităţi pentru a face competiţii internaţionale de şah pentru copii!".

* Prieten bun cu Victor Ciocâltea

La întrebarea redactorului de specialitate al publicaţiei "Vocea Ta" şi al Agenţiei de Presă "Aşii Români" (Dan Teodorescu), campionul mondial Anatoli Karpov a mai spus: "Şahul era foarte popular în Uniunea Sovietică şi în toate părţile. Acum, şahul nu mai este atât de popular, datorită schimbărilor din ţară. Avem rezultate bune în Rusia, la Campionatele Mondiale şi Olimpiadele de şah, dar noi nu mai avem jucători de şah în TOP 10. Nu ştiu foarte multe despre jucătorii români de şah în prezent, dar am fost bun prieten în anii din urmă cu Victor Ciocâltea. Am jucat multe turnee împreună, iar recent am câştigat turneul cu nr. 180 din carieră. Sper ca România să revină în şah acolo unde îi este locul, în fruntea ierarhiei!".
Anatoli Evghenevici Karpov, născut pe 23 mai 1951 şi campion mondial de şah în perioadele 1975-1985 și 1993-1999, a mai menţionat: "Este un drum lung pentru a deveni campion mondial şi eu am luptat mereu cu Gari Kasparov pentru titlul mondial. În carieră, am dorit să uit imediat partidele mai puţin reuşite şi asta a fost foarte bine pentru sistemul nervos. Am dorit de fapt să uit imediat şi partidele reuşite şi turneele câştigate, pentru că în şah trebuie să demonstrezi zilnic că eşti cel mai puternic ! Acum sunt OK ! Anul acesta am deschis o şcoală de şah într-un oraş de lângă Paris, anul trecut în Ecuador, am multe şcoli de şah în Rusia, inclusiv la Cercul Polar. Deşi am 65 ani mă simt încă tânăr şi mă comport ca un tânăr !".
În replică, în timpul conferinţei de presă din cadrul Primăriei ieşene, preşedintele FR Şah, deputatul ieşean Sorin Iacoban, a spus: "Suntem onoraţi să-l avem printre noi pe marele maestru şi campion mondial Anatoli Karpov. În opinia mea, şahul fără educaţie nu există şi nici educaţia fără şah nu poate fi privită altfel. Mi-am dorit mult să trăiesc acest moment, în care un mare campion mondial de şah să ajungă în oraşul Iaşi, acolo unde se joacă cel mai mult şah din România !".

* Inaugurarea Şcolii ieşene de şah "Margareta Perevoznic"

A doua zi, pe 25 mai, după ce a inaugurat Şcoala de şah "Margareta Perevoznic", la începutul simultanului de la Palas Mall din Iaşi, rusul Anatoli Karpov, care vorbeşte fluent limba engleză, a menţionat: "Vin acum de la o şcoală fantastică de şah (NR - Şcoala Generală B.P. Haşdeu Iaşi), unde copiii mi-au spus că le place mult să joace şah. În şah, nu avem probleme de vârstă, de relaţia tată-fiu, cu toţii jucăm şah de plăcere. Vă doresc să vă bucuraţi în a juca şah, să câştigaţi jocurile şi să aveţi idei interesante. Noroc tuturor !".
După Iaşi, Anatoli Karpo ajunge şi în staţiunea Mamaia / Constanţa, pentru a asista la Campionatul European individual feminin de șah.
La Iaşi, festivalul şahului din cadrul FIE continuă, principalele repere, până pe 20 iunie fiind: Campionatul de Şah în grădiniţe şi şcoli, Campionatul de şah al profesorilor, Cupa 1 iunie, Şah în cartiere, Cupa României pentru echipele de seniori şi senioare, Finala Campionatului Naţional de amatori, ediţia a treia a turneului internaţional de şah "Open Iaşi 2016".
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu