joi, 30 martie 2017

Scriitoarea israeliană Riri Sylvia Manor, oaspete de seamă al Primăriei Municipiului Iași



Vineri, pe 30 martie 2017, în sala mare "Vasile Pogor" a Primăriei Municipiului Iaşi, Riri Sylvia Manor și-a prezentat volumul "Bucuria de a nu fi perfectă - Memorii Bucureşti / Tel Aviv (1941 – 2015)". Manifestarea a avut un "prezidiu" alcătuit din primarul ieşean Mihai Chirica, scriitorii Adi Cristi, Lucian Vasiliu şi Nichita Danilov, alături de medicul neuro-oftalmolog şi scriitoarea Riri Sylvia Manor, născută la Bucureşti, în 1935. În sală s-au mai aflat Abraham Ghiltman (preşedintele Comunităţii Evreilor din Iaşi) şi reprezentanţii mass-mediei locale, naţionale şi internaţionale.

În cuvântul său, primarul Mihai Chirica a menţionat: "Mulțumesc doamnei Sylvia Manor că a acceptat invitația de a prezenta cartea și la Primăria Iaşi, după lansarea de la Bucureşti. Pe dumneaei am întâlnit-o la ultima vizită în Israel și m-a impresionat în mod deosebit. Domnia sa a scris multă literatură, iar acest volum este emoționant. Pot spune că este o carte plină de emoţie, scrisă româneşte!".
În continuare, Riri Sylvia Manor a declarat: "Nu întâmplător am ales ca, după București, primul oraș în care să fac lansarea volumului meu să fie Iașul. Moldova a avut contribuția cea mai mare la cultura internațională pe care a dat-o România, de aici a început totul. Pot spune că Moldova este leagănul culturii româneşti".
Născută în Capitala României în secolul trecut, Riri Sylvia Manor şi-a depănat apoi viaţa în faţa auditoriului, spunând următoarele: "Sunt născută şi crescută în Bucureşti, iar de la vârsta de 9 ani scriu poezii. În tinereţea mea eram pe timpul lui Gheorghiu Dej şi nu puteam publica tot ce scriam, dar am păstrat poeziile mele de la 18 ani. Eram într-adevăr cu capul în nori atunci, dar cu un picior am rămas mereu pe pământ. Niciodată nu mă gândeam să fac medicină, dar până la urmă mi-am ales o facultate ştiinţifică şi am terminat Medicina. Luam note mari la facultate, deşi nu mi-a plăcut medicina. Am terminat Medicina cu media 9,75, apoi am primit aprobarea să plec în Israel. Eram fericită că am scăpat de iadul comunist, eu plecând în Israel în anii '60. În Israel am întrebat ce medici sunt căutaţi şi mi s-a răspuns că cei cu anestezia, psihiatria şi cei de ochi. Am început cu ochii şi am ştiut atunci că medicina nu trebuie ştiută pe dinafară, că mai este şi logică! Asta mi-a plăcut şi m-am specializat în neuro-oftalmologie. De-abia atunci a început să-mi placă medicina! Am multe articole de specialitate scrise şi publicate, unele au ajuns şi în SUA. După 20 ani am reînceput să scriu poezie, dar în limba ebraică. Timp de 30 ani nu am mai ştiut nimic de România. După '90 s-au cerut ajutoare medicale în România şi am revenit la Bucureşti. Timp de 10 ani am ajutat la modernizarea Spitalul Clinic de Urgențe Oftalmologice din București și am desfăşurat numeroase activități de ajutorare în domeniul medical. În anul 2000 am reînceput să scriu poezie în limba română; locuiesc câteva luni pe an în Bucureşti, mi-am şi luat un apartament acolo. La vârsta mea... tânără, am scris un roman memorialistic, despre relaţiile dintre mine şi mama mea, ea fiind născută la Craiova".
În continuare, scriitorii Adi Cristi, Lucian Vasiliu şi Nichita Danilov, ultimul revenind acasă, din Republica Moldova, după 4 ani de misiuni culturale şi diplomatice în stânga Prutului, au vorbit la superlativ despre activitatea literară a doamnei Riri Sylvia Manor şi i-au oferit revista "Scriptor" şi cărţi personale.
La invitaţia lui Adi Cristi, scriitoarea Riri Sylvia Manor a acceptat invitația de a participa la Festivalul Poeziei de la Iași, din perioada 22 - 27 mai 2017. Domnia sa a mai spus: "Când aterizez la Tel Aviv sunt israeliancă, iar când aterizez la Bucureşti sunt româncă!".
În final, Riri Sylvia Manor a menţionat: "Semnul de întrebare este cea mai mare invenţie a lumii, nu focul şi nici roata! Progresul a apărut acolo unde a apărut şi primul semn de întrebare!".
În după-amiaza aceleiaşi zile de joi, 30 martie 2017, Riri Sylvia Manor şi-a lansat oficial cartea "Bucuria de a nu fi perfectă - Memorii Bucureşti / Tel Aviv (1941 – 2015)" în incinta Librăriei Humanitas, din Piaţa Unirii ieşeană.
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu