sâmbătă, 20 august 2016

O româncă din Iaşi, manager în Seattle, peste mări şi ţări!


Andreea-Irina Chiriţă

Conform "Wikipedia", Seattle este cel mai mare oraș din regiunea numită Pacific Northwest a Statelor Unite ale Americii. Seattle se găsește în partea de nord-vest a statului Washington, între Puget Sound și Lake Washington, la aproximativ 174 km (108 mile) de granița canadiano-americană în comitatul King, fiind reședința acestuia.
Seattle a fost fondat la 2 noiembrie 1851 de către Arthur A. Denny și echipajul acestuia, care a devenit ulterior cunoscut sub numele de Denny Party. Întâiul său nume a fost New York, apoi Duwamps, pentru ca în final să fie renumit Seattle după Chief Noah Sealth, șeful celor două triburi ale nativilor americani care locuiau în zona aceea. "Seattle" este de fapt o transcriere anglizată a numelui de familie a șefului celor două triburi, Sealth.
În anul 2010, Seattle avea o populație estimată de 608.660 locuitori și o populație a zonei metropolitane de 3.439.809 locuitori.
Seattle este punctul nodal al așa-numitei Greater Puget Sound region. Denumirea sa oficială de alint este Emerald City, rezultatul unui concurs desfășurat la începutul anilor 1980, menit a găsi un nume de alint al orașului care să fie plăcut de toți; numele face aluzie la verdele minunat al copacilor din oraș și din împrjurimile acestuia. Seattle este de asemenea numit cu alte nume de alint cum ar fi Rainy City sau Rain City (Orașul ploios sau Orașul ploii), The Gateway to Alaska (Poarta spre Alaska), Queen City (Orașul Regină) sau chiar Jet City, datorită puternicei influențe locale a companiei aeriene Boeing. Locuitorii orașului Seattle sunt cunoscuți ca Seattleites.
Tot conform "Wikipedia", Seattle este considerat ca locul de naștere a muzicii grunge, și are o reputație de mare consumator de cafea. Cele mai mari companii de distribuție a cafelei fondate în Seattle sunt Starbucks, Seattle's Best Coffee, și Tully's. În afară de aceste companii, în Seattle există numeroase cafenele și firme independente de prăjit cafeaua. Seattle a fost gazda Conferinței ministeriale a Organizației Mondiale a Comerțului (World Trade Organisation, WTO) din 1999, marcată de demonstrații anti-globalizare. Cercetători din cadrul Central Connecticut State University au clasificat în 2005 Seattle ca orașul cu locuitorii cei mai culți.
În Seattle, deci peste mări şi ţări, există şi o comunitate importantă de români, iar printre ei se găseşte şi doamna Andreea-Irina Chiriţă, de domnişoară Constantinescu, născută la Iaşi, pe 27 aprilie 1979. Alături de Andreea-Irina se află soţul Marian Chiriţă şi cei doi copii ai familiei, Robert (9 ani) şi Adrian (2 ani).
După absolvirea Colegiului Naţional din Iaşi şi a Facultăţii de Filologie (secţia engleză-franceză) din cadrul Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Dealul Copoului, Irina-Andreea Constantinescu, devită ulterior, după căsătorie, doamna Chiriţa, a ajuns în Germania, la Freiburg şi mai apoi în SUA, la Seattle. Cum a ajuns aici, deci peste "nouă mări şi ţări", ne spune chiar Irina-Andreea, aflată în luna august 2016 într-o scurt concediu la Iaşi, deci ACASĂ, împreună cu întreaga familie:
- În ultimul an de facultate am beneficiat de o bursă Erasmus şi aşa am ajuns la Freiburg, în Germania, unde ulterior m-am înscris într-un program de pregătire pentru doctorat. Am stat în Germania în perioada 2002-2005. În al treilea an de pregătire a doctoratului am obţinut o bursă la Seattle, pentru un an, la Universitatea Washington. Mi-a plăcut foarte mult la Seattle, ce am studiat acolo, sistemul lor educaţional. Din punctul de vedere al resurselor, acolo era mult peste Germania, care era mult peste România. Am hotărât atunci să rămân la Seattle, să renunţ la doctoratul din Germania, iar la Seattle am făcut un masterat în 2007. În cadrul masteratului din America, am fost "teaching assistant" (asistent universitar) şi am predat limba engleză pentru studenţii străini.
- Rep: Deci, o româncă din Iaşi, îi învăţa pe străinii din America limba engleză...
- Cam aşa ceva!
- Rep: În continuare, în Seattle, ai rămas în cadrul universitar?
- Muncesc în continuare în Seattle, dar am decis să mă îndrept spre IT, deoarece mi-a plăcut tehnologia, iar doctoratul meu din Germania se cheama "Învăţarea de limbi străine folosind tehnologia". Nu am vrut până la urmă să fiu profesor de limba engleză şi am urmat un curs de "technical writing". Acum lucrez la "Expedia Inc" din Bellevue WA, care face parte din metropola Seattle. E cam la 30 km de casa mea din Seattle şi este o Agenţie de turism virtuală. Eu lucrez în Serviciul "Suport Clienţi" şi sunt manager peste toate site-urile noastre de pe internet. Avem circa 150 site-uri în peste 20 de ţări, eu sunt "Manager, Content" şi am trei americani în subordine.
- Rep: Deci, o ieşeancă a ajuns ŞEFĂ în America! E bine! La Seattle, în prezent, cum te consideri, americancă sau româncă?
- Eu spun că mă consider şi româncă şi americancă. Consider că m-am integrat complet în sistemul american. Nu a fost greu să mă integrez, deoarece am călătorit mult, am fost şi în alte ţări şi am acumulat experienţă.

* Mă consider o femeie puternică!

- Rep: Cine te-a ajutat să te integrezi cu rapiditate în sistemul american?
- Eu cred că sunt o femeie puternică şi m-am descurcat pe cont propriu! Şi e foarte bine aşa!
- Rep: Cu ce te ocupi efectiv la "Expedia Inc"?
- Pe lângă faptul că mă ocup de scrierea şi editarea instrucţiunilor, sunt manager de proiect. Eu definesc strategia informaţiilor! De exemplu, dacă un om are un bilet turistic prin "Expedia Inc" şi vrea alte variante de călătorie, se uită pe site-ul companiei, acolo unde găseşte tot ce doreşte. Noi anticipăm cam tot ce vor clienţii noştri şi le oferim toate informaţiile necesare.
- Rep: Câte ore pe săptămână munceşti la Expedia Inc"?
- Muncesc 5 zile pe săptămână, câte 8 ore zilnic. Dacă intervin probleme noi de rezolvat stau şi peste program şi nu trebuie să-mi spună nimeni acest lucru. Deciziile le iau eu, pentru binele companiei unde muncesc.
- Rep: Ce alte pasiuni ai Andreea-Irina, acolo, la Seattle?
- Îmi place să călătoresc, să grădinăresc, să petrec timp cu familia. Am făcut şi un curs de pictură, mai precis în acuarelă. Naşa mea de cununie, care este tot româncă, mi-a recomandat un curs de acuarelă la Seattle. Nu mă consider foarte talentată, dar tot am patru tablouri pictate de mine puse pe pereţii casei noastre din Seattle.
- Rep: Care este profesia viitorului, dar şi a prezentului, după părerea ta?
- Ambele sunt în IT! Chiar dacă nu munceşti efectiv în domeniul IT, este bine să ştii să utilizezi tehnologia inteligentă a calculatorului, telefonului, televizorului ş.a.m.d
- Rep: Această tehnologie nu face, oare, să se piardă sufletul omului, să dispară relaţiile umane?
- Dacă eşti mereu atent cine eşti, sufletul omului nu se pierde. 
Această tehnologie îţi oferă multe avantaje, deoarece poţi să te conectezi la distanţă cu persoanele dragi, precum cum fac eu aproape zilnic cu mama mea, prin Skype. Eu sunt la Seattle, ea la Iaşi!
- Rep: Asta poate însemna globalizare?
- Da, asta înseamnă globalizare! Am devenit cetăţeni "globali", deoarece poţi călători oriunde. Numai că trebuie să rămâi mereu cu picioarele pe pământ!
- Rep: S-au întâmplat multe "necazuri" în multe ţări ale lumii, inclusiv în SUA. Fanatismul unora nu face bine. Te simţi cumva ameninţată în acest caz, în oraşul unde locuieşti, la Seattle?
- Noi suntem privilegeaţi, deoarece la Seattle nu se întâmplă astfel de lucruri rele. Personal, nu am nici o teamă şi nu mă simt în nici un fel ameninţată!

* Rădăcinile mele sunt aici, la Iaşi, şi aici vor rămâne!

- Rep: Cum te simţi când te întorci la Iaşi, în concediile tale?
- Când vin la Iaşi, vin acasă! Aici este mama mea, mormântul tatălui meu, multe cunoştinţe. Rădăcinile mele sunt aici, la Iaşi, şi aşa vor rămâne. Este bine şi pentru copiii mei să vină cât mai des la Iaşi, să cunoască oamenii de aici şi să-şi cunoască şi ei rădăcinile!
- Rep: Cum sunt ieşenii faţă de americani? 
- Oamenii sunt oameni şi aici, la Iaşi, dar şi în America. Chiar dacă este o cultură diferită. Când vin aici, la Iaşi, mă readaptez, când mă întorc înapoi, la Seattle, mă reacomodez.
- Rep: Ce se ştie în America despre România? Cum sunt priviţi românii care lucrează şi locuiesc la Seattle?
- Nu se ştie prea multe despre România, în Statele Unite. Nu sunt ştiri despre România la televizor! Seattle este un centru tehnologic important şi mulţi români lucrează acolo. Ei sunt priviţi bine, ca oameni muncitori şi inteligenţi. De fapt, este şi o comunitate românească importantă în Seattle. Avem şi două biserici ortodoxe acolo.
- Rep: Cum ai regăsit România? Ce ai dori să se schimbe în Iaşi şi România?
- Aş dori o nouă mentalitate în Iaşi şi România. O mentalitate puţin schimbată, prin modul de interacţionare între oameni. Mai ales când merg la cumpărături sau intru în oficiile publice. Sunt uneori surprinsă cum se vorbeşte cu oamenii. Acolo, la Seattle, este altfel. Oamenii sunt trataţi cu mult respect, indiferent de problemele lor, mai mari sau mai mici. Dar nu vreau să vorbesc acum despre Iaşi şi România în sens negativ. Sunt sigură că acest lucru se va schimba în bine, pe viitor!
- Rep: Există posibilitatea să revii în România, cu toată familia?
- Nu cred că există posibilitatea să revin definitiv în România.
Dar oricând voi veni acasă, în concediu sau vacanţe, împreună cu toată familia.
DAN TEODORESCU
Iaşi, România - 11 august 2016

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu