joi, 24 noiembrie 2016

Profesorul Dan Pavelescu, de la fotbal la baschet!



La Iaşi, profesorul Dan Pavelescu este un nume binecunoscut în lumea sportului, mai ales în grupul celor care iubesc baschetul!
A fost jucător de baschet, antrenor de baschet, comisar al FR Baschet, dar şi conducător al sportului ieşean, prin funcţia de director ocupată la un moment dat în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Sport şi Tineret Iaşi.
În seara zilei de 23 noiembrie 2016, în apartamentul domnului Prof. dr. Dan Pavelescu, dintr-un bloc situat în Dealul Copoului, ne-am adus aminte şi de bune şi de rele şi am discutat, "Între două secole" (NR - titlul viitoarei cărţi a subsemnatului), problemele sportului ieşean.  
- Domnule profesor Dan Pavelescu, pe site-ul CSU Politehnica Iaşi, la capitolul baschet, se scrie cam aşa: "La Iaşi s-au remarcat antrenori de mare valoare ca: Mircea Avram, Gheorghe Luca, Vasile Todiraşcu, Petrică Vasiliu, Emil Răducanu, DAN PAVELESCU, Petre Măgurean, Dragan Petricevic, Radu Boişteanu şi Anatolie Lupu". Cum comentaţi?
- Eu am antrenat la Poli Iaşi timp de 16 ani. Mi-a plăcut ceea ce am făcut şi nu regret nimic din cele întâmplate.
- M-aţi antrenat şi pe mine la un moment dat, la echipa de tineret Politehnica Iaşi, după Cuchi Bălu şi Vasile Todiraşcu, aţi venit dumneavoastră. Făceam antrenamente în sala CSM Iaşi...
- Îmi aduc aminte şi de voi, cei din generaţia '50. Erai tu, Nicu Viţelaru, Viorel Leonte, Coco Proca, Horia Gorbatîi, Viorel Mustaţă. La un moment dat l-am adus acolo şi pe Dan Scutaru!
- Şi mi l-aţi dat pe mîna mea, să-l învăţ cum se pasează mingea de baschet, eu eram coordonator de joc pe vremea aceea. Numai că, în anul III de facultate a trebuit să mă las de baschet, ca jucător, devenind apoi cronicar sportiv de baschet. Dan Scutaru a ajuns până la urmă la echipa mare, ca titular!
- Aşa este, Scutaru a ajuns apoi şi în loturile naţionale ale României, titular la Poli Iaşi, a fost un bun jucător de baschet.
Am avut mână bună pot spune, aşa cum l-am descoperit la un moment dat şi pe regretatul Costel Moscalu, plecat prea devreme dintre noi. Costel era în clasa a V-a la o şcoală din Iaşi şi juca "prinsa" în curtea şcolii când l-am văzut. A dat apoi nişte probe de control la orele de educaţie fizică, iar la săritura în lungime şi-a rupt şandăluţele din picioare. L-am chemat apoi la mine, la sală şi i-am dar nişte ghete de baschet chinezeşti, cele cu talpa verde, erau grozave. Şi aşa Costel Moscalu a rămas la baschet şi a devenit apoi unul dintre cei mai mari baschetbalişti ieşeni de-a lungul timpului.
- Cum aţi ajuns în lumea sportului şi implicit în cea a baschetului, domnule prof. Dan Pavelescu?
- Eram elev la Colegiul Costache Negruzzi din Iaşi şi acolo l-am avut profesor pe domnul Gheorghe Luca, absolvent de ICEF Bucureşti şi care a venit, la liceul meu din Copou, prin repartiţie guvernamentală. Dumnealui avea specialitatea baschet, iar la orele de educaţie fizică şi sport a introdus baschetul. Iar mie mi-a plăcut foarte mult baschetul, deşi, ca sportiv am începutul cu fotbalul. Trecuse pe la noi pe la şcoală şi Nelu Marica, fosta extremă dreaptă la Ştiinţa Iaşi, antrenat de marele Mircea David. Şi am jucat şi eu fotbal la piticii de la Ştiinţa Iaşi, unde i-am cunoscut pe Cornel "Luş" Popescu şi Titus Humă. Numai că, în clasa a VIII-a, am fost promovat în echipa şcolii, la baschet şi am rămas la acest sport. Singurul care l-a urmat pe prof. Gheorghe Luca în nobila sa profesie am fost eu, care am devenit, după absolvirea liceului şi a facultăţii, profesor de educaţie fizică şi sport. La un moment dat am devenit chiar şi colegi în conducerea Facultăţii de Educaţie Fizică şi Sport Iaşi, domnul Gheorghe Luca a fost decan, iar eu prodecan.
- Câte locuri de muncă aţi avut până la ieşirea la pensie?
- Doar trei: la CS Politehnica Iaşi, Universitatea din Iaşi şi DJST Iaşi.
- În prezent, vă văd mereu în tribunele Sălii Polivalente din Iaşi, la meciurile de baschet. Nu aţi uitat acest sport, se pare...
-  Baschetul nu se poate uita niciodată! Iar faptul că cei care conduc în prezent municipiul Iaşi, în speţă domnul primar Mihai Chirica, s-a gândit să ajute toate ramurile sportive locale care fac performanţă este un lucru bun. După cum se ştie, Fundaţia Sportului Ieşean a ajutat şi baschetul ieşean, atât la fete cât şi la băieţi, iar cele două echipe au putut să aibă acum antrenori buni din străinătate şi jucători şi jucătoare din America. Sper ca şi băieţii să revină acolo unde le este locul, în prima ligă!
- Aici, în biroul dumneavoastră, aveţi o mulţime de distincţii, cupe, medalii şi fotografii. Care sunt cele mai preţioase pentru profesorul Dan Pavelescu?
- Toate sunt preţioase, dar pe primul loc este distincţia primită la un meci de veterani "All-Star-Game" Nord-Sud, unde eu eram unul din antrenori, iar Costel Moscalu şi Gabi Mihăilescu printre jucători. Din partea Federaţiei Române de Baschet am mai primit un "Certificat de Excelenţă", semnat de preşedinta Carmen Tocală. Iar la retragerea mea din funcţia de comisar FRB din cadrul Campionatelor Naţionale de Baschet am mai primit un trofeu, pe care scrie aşa: "Domnului Comisar FRB Prof. Dr. Dan Pavelescu - Cu mulţumiri pentru întreaga activitate depusă în slujba baschetului românesc. Cu stimă şi respect, Comisia Comisarilor de Baschet, 14 septembrie 2012".
- Domnule DAN, un îndemn de la un DAN mai mic. Mergem înainte!
- Mergem DANE, mergem!
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu