luni, 6 noiembrie 2017

La Iaşi: "Festivalul Prieteniei" la şah i-a unit pe românii din dreapta şi stânga Prutului!


La Hotelul Moldova din Iaşi, în perioada 3-5 noiembrie 2017 s-a desfăşurat ediţia a II-a a Festivalului Prieteniei la şah, pe două grupe valorice şi de vârstă: Open A (seniori, cu ELO sub 2200 - 50 concurenţi) şi Open B (juniori sub 12 ani - 67 concurenţi). Au participat şahişti din România şi Republica Moldova, arbitrii turneului fiind Ciprian Ioan Lazăr şi Mihail Ştefanache, iar arbitru şef a fost Vasile Manole, nimeni altul decât preşedintele AJ Şah Iaşi şi directorul CS Politehnica Iaşi.
În debutul competiţiei, directorul turneului, Alin Ghiocel Apostol, ne-a declarat: "Festivalul Prieteniei este un alt turneu de şah important al Iaşului. La seniori avem în competiţie trei Maeştri Internaţionali, un Maestru şi patru Candidaţi de Maeştri. Este un turneu de pregătire pentru juniori şi seniori pentru stimularea performanţei şahiste şi a prieteniei între sportivi. Pentru copii, sâmbătă, vom avea şi o petrecere cu tort şi jocuri interactive în locaţia Creaţii Minunate, din Şoseaua Nicolina nr. 27 din Iaşi. Cei de pe podium vor primi multe premii, inclusiv în bani".
După cele trei zile de concurs şi după 6 runde disputate în sistem elveţian, pe primele 6 locuri ale competiţiei s-au clasat următorii şahişti:
- SENIORI:
1. Pavel Sebastian Ionuţ (ELO 2172; ACS Regional de Şah Nord-Est Bacău) - 5 puncte;
2. Nevednichy Boris (ELO 2113; Republica Moldova) - 4,5 puncte;
3. Ciobanu Aurelian (ELO 2182; AC De Şah Realitatea Huşi) - 4,5 puncte.
4. Albu George (ELO 1886; CS Politehnica Iaşi) - 4,5 puncte;
5. Zubcu Vlad-George (ELO 2097; CS Politehnica Iaşi) - 4,5 puncte;
6. Romcovici Victor (ELO 2153; Republica Moldova) - 4,5 puncte.
JUNIORI (U 12):
1. Ienăşoaie Gabriel (11 ani; ELO 1453; ACS Regional De Sah ''Nord-Est" Bacău) - 5,5 puncte;
2. Căunic Rareş-Octavian (9 ani; ELO 1391; CS Micul Şahist Iaşi) - 5,0 puncte;
3. Nechita Bogdan-Gabriel (10 ani; ELO 1346; ACS Philidor Iaşi) - 5,0 puncte;
4. Goian Larisa (12 ani; ELO 1262; Republica Moldova) - 5,0 puncte;
5. Zaharia Pavel-Darius (10 ani; ELO 1440; CS Politehnica Iaşi) - 4,5 puncte;
6. Sustov Sava (10 ani; ELO 1455; Republica Moldova) - 4,5 puncte.
La acest concurs al juniorilor a evoluat şi Gabriel-Iosif  Teodorescu, de numai 8 ani, de la CS Politehnica Iaşi (Rating 1001) care a acumulat o bună experienţă pentru turneele viitoare, întâlnind adversari extrem de dificili şi cu mai mulţi ani de şah în spate!                

* Declaraţii la cald în sportul minţii

Pe durata competiţiei ieşene de şah, am consemnat următoarele declaraţii de la o parte dintre jucătorii din dreapta şi stânga Prutului, participanţi la cele două categorii OPEN,:
- Vladimir Prikladov (70 ani, din Ungheni - Republica Moldova, fost maestru de balet în anii din urmă, astăzi doar jucător şi antrenor de şah): "Trăiesc în Republica Moldova, dar eu sunt născut în Uzbekistan, acolo unde a fost deportată bunica mea, în secolul trecut. Am fost artist de balet la Filarmonica din Ternopol / Ternopil, astăzi în Ucraina. Am dansat şi vreo 15 ani la un restaurantul de la marginea Iaşului. Eu joc şah din 1973 şi am mulţi prieteni în lumea şahului din Iaşi, precum Vasile Manole şi Alin Ghiocel Apostol. Acest concurs de la Iaşi mă ajută în cariera mea de şahist, dar am venit aici şi cu trei dintre elevii mei de la cercul de şah de la Ungheni, care fac treabă mai multă decât mine, în ultima perioadă. Am fost şi la turnee de şah din Ungaria, Serbia sau Polonia. Oraşul Iaşi îmi place foarte mult, aici sunt oameni minunaţi!".
- Ion Ioniţă (68 ani, legitimat la CS Politehnica Iaşi, fost Şef de Serviciu CNS la Aeroportul Internaţional Iaşi): "Joc şah de la 7 ani, înainte jucam şah cu buline pe tablă. Eu sunt născut în comuna Brazi, din Prahova, am terminat Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii la Bucureşti şi apoi am fost repartizat la Aeroportul din Iaşi şi am rămas aici. Nu am ales alt sport pentru a-l practica în afara şahului, deoarece mie îmi plac sporturile de inteligenţă şi gândire. Mă pregătesc în jocul de şah mai mult acasă, cu ajutorul programelor de pe calculator. Nu antrenez copii, pentru că nu am răbdare! Mă ajută acest concurs de la Hotelul Moldova din Iaşi, pentru că vreau să-mi crească coeficientul ELO în şah. Când eram student am jucat într-un simultan cu Florin Gheorghiu, la Bucureşti, şi eram cât pe ce să-l bat, iar aici, la Iaşi, am dat mâna cu fostul campion mondial Anatoli Karpov, care a făcut prima mutare la un simultan de şah de la Palas Mall".
- Andrei Deviza (12 ani, din Chişinău - Republica Moldova): "Am venit la concursul de la Iaşi pentru a câştiga, dar să învăţ şi de la ceilalţi concurenţi şi să-mi îndrept greşelile de joc. Din păcate, ieri (NR - vineri, 3 noiembrie) am greşit o mutare şi totul apoi s-a dus! La Chişinău învăţ şahul la şcoală, cu domnul antrenor Victor Panoş".
- Vladislav Sireţanu (8 ani, de la Chişinău - Republica Moldova): "Am venit la turneul de la Iaşi să-mi ridic ratingul! Lucrez cu acelaşi antrenor, ca jucătorul şi prietenul meu din Chişinău, Andrei Deviza".
- Ioana Andreiaş (11 ani, de la CS Ştiinţa Miroslava, elevă în clasa a V-a C la Colegiul Naţional din Iaşi, la clasa doamnei diriginte prof. de muzică Antoaneta Luchian): "Mă pregătesc în şah cu antrenorul Alin Ghiocel Apostol, iar primii paşi în şah i-am făcut de la vârsta de 3 ani, îndrumată de tatăl meu, Adrian Andreiaş. Am venit la acest concurs ca să demonstrez că ştiu şi eu şah şi vreau să fac în continuare şah la nivel profesionist!"
(NR - Pentru a demonstra din nou că nimic nu este întâmplător, să spunem că semnatarul acestui articol a terminat şi el liceul la Colegiul Naţional Iaşi, iar ca profesor de muzică şi dirijor în corul şcolii l-a avut pe prof. Ioan Luchian, tatăl lui Antoaneta Luchian, după cum ne-a spus eleva Ioana Andreiaş!!!).
- Larisa Goian (12 ani, din Ungheni - Republica Moldova, pe primul loc în clasamentul feminin de la turneul U 12): "Eu fac şah de la vârsta de 4 ani, cu tata Mihai Goian. Acum mă pregătesc şi la clubul de şah din Ungheni, cu domnul Vladimir Prikladov. Am fost anul acesta şi la Mamaia, la Campionatul European de şah pentru juniori. Am fost şi la un turneu în Ungaria. Acum am venit la Iaşi pe banii statului cum se spune, deoarece Primăria din Ungheni ne-a plătit toată deplasarea la Iaşi. Pentru mine Iaşul este un oraş foarte frumos, este un oraş verde şi curat, cu oameni amabili. La orele de sport de la şcoală, fetele sunt puse să joace volei, dar mie nu-mi place şi de aceea joc fotbal cu băieţii!".
- Maria Apostol (9 ani, de la CS Politehnica Iaşi, este fiica antrenorului de şah Alin Ghiocel Apostol, a terminat competiţia de la U 12 cu 4 puncte, fiind pe locul 4 în clasamentul feminin): "Joc şah de mai mulţi ani, am fost la mai multe turnee de şah din România, la şah rapid am luat locul 1. Totuşi, mie îmi place mai mult să alerg şi să sar în sus, să ţopăi cum se spune, decât să joc şah, dar tata e mereu cu ochii pe mine...".
În ultima zi a turneului de la Hotelul Moldova din Iaşi am avut şi un dialog despre şah cu Ştefan Axinte, preşedintele CS Micul Şahist Iaşi, care ne-a spus: "Avem mulţi elevi de-ai noştri în acest turneu, mulţi cu rezultate bune. Mie îmi place să pregătesc pe copii în sportul minţii şi de aceea cred că am primit şi o ofertă, pe care nu am refuzat-o, să fiu antrenor la CSM Bucureşti, acolo unde am transferat şi pe câţiva tineri jucători de şah de la clubul nostru. Înainte, pe unii îi transferam la clubul Politehnica Iaşi, de unde primeam doar o strângere de mână, dar la clubul CSM Bucureşti este cu totul altceva, acolo se plătesc deplasările la competiţii şi avem şi alte oportunităţi de ordin sportiv. Am venit recent de la Olăneşti, de la Campionatul Naţional de Şah pe echipe mixte, acolo unde CSM Bucureşti a câştigat mai multe medalii!".
În timpul turneului, jurnalistul Dan Teodorescu i-a dăruit recenta sa carte despre şah, "Regi şi Regine la Palat", cu autograful autorului, maestrului Vladimir Prikladov, care a spus: "Mulţumesc foarte mult pentru această carte, unde se vorbeşte despre şah, un sport drag mie de mulţi ani. E bine că această carte este în limba română, deoarece la noi, la Ungheni, avem multă literatură, dar în limba rusă!".
Pe timpul competiţiei, postul de Radio Viva FM Iaşi a realizat şi un interesant reportaj sportiv, printre cei intervievaţi fiind jurnalistul Dan Teodorescu şi tânărul jucător de şah Gabriel-Iosif Teodorescu.
"Festivalul Prieteniei" de şah de la Iaşi a fost organizat de Academia Olimpică Română - Filiala Iaşi, Asociaţia Judeţeană de Şah Iaşi, Asociaţia CulturaLed.
Au fost acordate Cupa şi Diploma "Casa Lebăda" la turneul seniorilor şi Cupa şi Diploma "Cabinet Kinetoterapie Perşoiu Viorica", pentru juniori (U 12).
Sponsorii turneului au fost: MirroBello Miroslava - jud. Iaşi (panificaţie şi cofetărie), Casa Lebăda, Cabinetul de Kinetoterapie Perşoiu Viorica, SC "Creaţii Minunate" (activităţi: Liber la joacă, Afterschool, Cursuri de engleză, karate, atelier de teatru) - din Şoseaua Nicolina nr. 27, Bloc 958, parter, Iaşi şi Alin Mihăiţă Photography - www.alinmihaita.ro.  

* Şah şi mat până la finele anului...

Următorul turneu de şah la nivel naţional va fi organizat de ACS Regional de Şah "Nord-Est" Bacău (preşedinte: Costică Lupuşoru), cu denumirea Cupa "Complex Sophia" Comăneşti - ediţia I. Turneul este omologat FIDE şi FR Şah şi va avea loc în perioada 30 noiembrie - 3 decembrie 2017, la complexul SOPHIA din Comăneşti (jud. Bacău), de pe str. Republicii nr. 17. Vor fi 7 runde disputate în sistem elveţian, pentru jucătorii sub ELO 2000, arbitrul turneului fiind Sebastian Volcinsche.
În continuare, în perioada 7-10 decembrie 2017, în Sala "Rossini - Verdi - Mozart" de la Complexul Palas din Iaşi, va avea loc ediţia a III-a de la turneul internaţional de şah "Cupa Palas a Municipiului Iaşi". Vor fi turneele: A - Open Internaţional; B - Open 10 ani; C - Blitz; D - Amatori; E - Şcolari; F - Preşcolari. Organizatorii competiţiei sunt: CS Micul Şahist Iaşi - România, Asociaţia Judeţeană de Şah Iaşi, Palatul Copiilor Iaşi, Chess Shop.
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu