vineri, 3 noiembrie 2017

Poeta Florentina Niţă, o "italiancă" prezentată publicului larg la Muzeul Unirii din Iaşi


Rodica Rodean - Florentina Niţă
Pe 2 noiembrie 2017, Muzeul Unirii din Iaşi a găzduit o dublă lansare de carte a poetei Florentina Niţă, cea care s-a născut în 1959 la Tămăşeni / Roman, a absolvit în 1983 Facultatea de Electrotehnică de la Iaşi şi care trăieşte de mai mulţi ani în Italia.

În cadrul proiectului Toamnă româno-italiană - ediţia a II-a, organizat de Asociaţia Universul Prieteniei (preşedinte: Rodica Rodean), prima rundă a avut loc la Milano, pe 25 octombrie 2017, iar a doua la Iaşi, pe 2 noiembrie 2017, la Muzeul Unirii de pe istorica stradă Lăpuşneanu fiind în prim plan "italianca" Florentina Niţă, care şi-a prezentat publicului larg volumele sale de versuri - "Sonete şi fum" şi "Zidiri de cuvânt".  
Despre volumele de versuri ale Florentinei Niţă, scriitoare de limbă română din Italia, au vorbit Rodica Rodean (moderatoarea evenimentului), Marius Chelaru, Mihaela Grădinariu, Emilian Marcu, Elena Leonte, Vasile Fluturel, Aurica Ichim. În sală s-au mai aflat scriitorii Liviu Papuc, Dan Teodorescu, Vasile Diacon şi regizorul Mihai Zaborilă.
Iată şi câteva secvenţe din cadrul alocuţiunilor rostite de cei menţionaţi anterior:
- Rodica Rodean: "În cadrul proiectului
<<Toamnă Româno-Italiană>>, anul trecut am fost la Torino, iar anul acesta la Milano. Acum suntem la Iaşi, iar din Italia a venit la noi, poeta Florentina Niţă. Ea a editat până acum patru volume de versuri şi are o rubrică permanentă şi la revista ieşeană Cronica Veche. Să-i urăm mult succes acum şi pe viitor!".
- Marius Chelaru: "Iaşul este capitală culturală de mulţi ani, dar cei de la Bruxelles cred că au înţeles altfel ce este o capitală culturală. În Italia, Florentina Niţă şi-a creat un loc al ei, în literatura de acolo. Am fost interesat să văd cum şi-a păstrat legăturile cu cei de acasă şi de aceea i-am propus şi o colaborare la revista de cultură poetică,
<<Poezia>>. Mai aştept şi alte cărţi editate de Florentina Niţă, în Italia. Oricum, ea nu-şi uită rădăcinile şi o felicit pentru ceea ce face în Italia şi România".
- Aurica Ichim (directoarea Muzeului Unirii din Iaşi): "Sunt oameni care scriu despre vechile zidiri, iar noi încercăm să facem acum un pod de la Iaşi către Milano. Pe 24 ianuarie 2018 vrem să facem o manifestare despre Alexandru Ioan Cuza în exil şi de aceea avem nevoie de ajutorul tuturor. Mă bucur din suflet pentru această frumoasă manifestare. Mulţumim că sunteţi aici!".
- Mihaela Grădinariu: "Am văzut-o pe Florentina Niţă la o lansare de carte de-a mea, apoi ne-am reîntâlnit în revista Cronica Veche. Ea spune în revistă ce se întâmplă frumos la Milano şi nu numai acolo. Oare e greu să stai într-o ţară străină şi să scrii în limba română? Eu am încercat să bat într-o armură poetică în care autoarea se baricadează. Poeziile ei vorbesc despre spectacolul vieţii, uneori într-o nuanţă amăruie. În cartea <<Sonete şi fum
>>, varietatea stilistică sparge tematica formelor fixe. Iar în cartea <<Zidiri de cuvânt>> se continuă tematica celorlalte volume".
- Elena Leonte: "Lacrimile nu a părăsesc pe Florentina Niţă nici aici. Ea este iubită aici. Aş alătura plăcerea mea de a-i citi volumele!".
- Emilian Marcu: "Voi fi scurt! Vă salut, sunt bucuros să particip la această sărbătoare a cărţii şi îi doresc succes pe viitor doamnei Florentina Niţă!".
- Vasile Fluturel: "Se spune că nu e om să nu fii scris o poezie, iar autoarea se face vinovată de zicerea: Românul s-a născut poet! Rostul omului e bine menţionat în aceste două cărţi prezentate, iar Florentina Niţă devine un om al cetăţii. Nicolae Turtureanu spunea: Florentina Niţă o poetă şi punct!".
Să vă mai informăm că Rodica Rodean i-a înmânat o diplomă-plachetă poetei Florentina Niţă, dar şi un biblioraft cu mai multe volume editate sub egida Universului Prieteniei. Momentele artistice ale manifestării au fost susţinute de actriţa Ina Paladi şi de pianistul Alex Marinescu.
În final, poeta Florentina Niţă a spus: "Vin acum de la Roman, de la cimitir, unde sunt ai mei. În Italia, gândesc la serviciu în limba italiană, dar limba română nu o uit, deoarece limba maternă nu se uită! A scrie în limba română este o necesitate pentru mine. Primul volum al meu a fost bilingv, iar un poet italian mi-a corectat fiecare cuvânt şi am explicat din nou toată cartea, deoarece nu vreau să dau drumul la volume aşa, deodată! Aşa fac şi cu cărţile în limba română, deoarece pregătirea mea tehnică mă face mai intransigentă. Pentru mine este vitală legătura mea cu cultura românească, de la revista Cronica Veche. În Italia, noi facem totul ca o iniţiativă privată, facem mult voluntariat cultural şi acolo. ICR-ul nu ne invită niciodată la manifestări, pe cei din afară nu ne bagă nimeni în seamă!".
Evenimentul de la Muzeul Unirii din Iaşi s-a încheiat cu o sesiune de autografe oferită de autoarea Florentina Niţă, cea care a fost de acord să colaboreze şi cu Agenţia de Presă "Aşii Români" şi cu revista "Vocea Ta", ambele cu sediul la Nürnberg, în Germania, la propunerea jurnalistului Dan Teodorescu.   
O parte dintre participanţii la evenimentul de la Muzeul Unirii, în frunte cu Florentina Niţă, a ajuns apoi la Palas Mall Iaşi -
în "Sala Chopin", acolo unde a avut loc tot joi, pe 2 noiembrie 2017, Gala Scriitorii Anului, invitatul special fiind actorul de teatru şi film Ion Caramitru, preşedintele UNITER şi directorul Teatrului Naţional "Ion Luca Caragiale" din Bucureşti.
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu