joi, 28 iunie 2018

Pălăria Preşedintelui François Mitterrand a ajuns în Dealul Copoului din Iaşi


În seara zilei de miercuri, 27 iunie 2018, scriitorul francez Antoine Laurain s-a aflat la Iaşi, cu ocazia lansării cărţii sale de largă circulaţie mondială "Pălăria Președintelui" (Le Chapeau de Mitterrand), volumul fiind editat de "Humanitas Fiction". Întâlnirea cu cititorii a avut loc în sala „Benjamin Fondane” a Institutului Francez din Iaşi, din Dealul Copoului, iar printre invitaţi s-a aflat şi jurnalistul Dan Teodorescu.
În prezidiul manifestării organizată de Editura Humanitas Fiction și Institutul Francez din Iași (noua denumire a Centrului Cultural Francez), s-au aflat Vincent Lorenzini (directorul Institutului francofon din B-dul Carol I nr. 26 Iaşi), autorul Antoine Laurain (aflat pentru prima dată în Iaşi şi România), traducătoarea Otilia Dulhai, alături de Cristina Iliescu (Responsabilă Mediatecă).
De menţionat că romanul beletristic "Pălăria Președintelui" este câștigător al Premiilor Landerneau Découvertes și Relay des Voyageurs şi a apărut recent în limba română în traducerea lui Doru Mareș.
Volumul "Pălăria Președintelui", editat pentru prima dată în Franţa, în 2012, a fost ecranizat în 2014 în regia lui Robin Davis. Tradus în peste 15 limbi de circulaţie internaţională, în Marea Britanie a intrat în Kindle Top 5 și a devenit Waterstone Book Club Choice în 2013; în SUA, tot în 2013, a fost selectat pentru ABA’s Indies Introduce Debut Authors, iar în Germania s-a aflat pentru mai multe săptămâni în 2016 printre primele zece titluri din topul publicației Der Spiegel.
Romanul „Pălăria Președintelui“ de Antoine Laurain este recomandat de RFI România şi Literomania.
În timpul evenimentului cultural de la Iaşi, autorul a declarat că a lansat cartea în peste 23-24 ţări, fiind prezent din SUA până în Coreea de Sud, dar în România ajunge pentru prima dată în acest an, la Bucureşti (marţi, pe 26 iunie) şi Iaşi (miercuri, 27 iunie), acolo unde a vizitat şi Capitala României, dar şi două splendide biblioteci ieşene din Copou.
În prima parte a manifestării de la Institutul Francez Iaşi, acolo unde iubitorii de literatură de bună calitate au umplut până la refuz sala "Benjamin Fondane", Antoine Laurain a spus în mare parte povestea cărţii sale, asta după ce a mulţumit pentru prezenţă numerosului public, citind şi primele trei pagini din volumul original.
De pe ultima copertă a volumului putem citi următoarele: "În romanul său inteligent şi plin de umor, Antoine Laurain îi oferă rolul principal unei pălării. Dar nu o pălărie ca oricare alta, ci una învestită cu puteri excepţionale, asemenea primului ei proprietar - preşedintele Franţei, François Mitterrand. În periplul ei de la un posesor la altul, pălăria - tichie fermecată dintr-un basm al zilelor noastre - le va schimba radical viaţa celor care o poartă".
Iar publicaţia L'Express titrează: "Antoine Laurain semnează un al patrulea roman surprinzător, care reuşeşte să înglobeze în scenariul său ingenios elemente emblematice ale anilor '80. E greu să-i rezişti. Jos pălăria!".
Antoine Laurain şi Dan Teodorescu, la IFI din Copou
În discursul său de mare întindere, Antoine Laurain a mai menţionat: "La un moment dat am avut în cap ideea că un bărbat merge spre gară şi are pe cap o pălărie, care spune că este pălăria Preşedintelui Mitterrand. Cartea a plecat de la această idee, nu am avut alta, iar pălăria joacă rolul unui obiect magic din poveşti. Pe parcursul acţiunii, pălăria ajunge la patru personaje diferite, primul fiind contabilul Daniel Mercier, al doilea fiind domnişoara Fanny Marquant, cea care are acum curajul să-şi părăsească iubitul. Apoi a venit la rând omul de afaceri şi parfumierul Pierre Aslan şi mai apoi burghezul Bernard Lavalliere. Pălăria le schimbă vieţile acestor personaje, le dă o notă optimistă, au de-acum o viaţă la care nu s-au aşteptat. De fapt, ideea a fost să scriu o poveste optimistă, pentru destindere şi să aflăm cât mai multe despre societatea franceză. Pe parcurs, după ce cartea a fost tradusă destul de mult, mi-am dat seama că este de fapt ceva universal, iar Pălăria nu este decât un pretext, deoarece noi, cu toţii, aspirăm la câte ceva în viaţă. Mie îmi plac poveştile care încep de la un lucru mărunt, îmi plac micile detalii. După părerea mea cartea este destul de dinamică, cu capitole scurte sau mai lungi, eu am scris-o în doi ani. Acţiunea se petrece în anii '80, atunci când internetul sau mailurile nu erau ca acum, în 2018. Mie mi-ar plăcea să citesc cartea într-un weekend!".
În continuare, Antoine Laurain a povestit şi un fapt inedit, petrecut în lansările de peste Ocean: "Când am fost în SUA pentru lansarea cărţii, cei de acolo nu ştiau că François Mitterrand a fost Preşedintele Franţei şi asta m-a amuzat. Totuşi, personajele mele sunt universale!".
În partea a doua a manifestării din Dealul Copoului, Antoine Laurain a dialogat cu cei aflaţi în sală, răspunzând şi celor trei întrebări puse de jurnalistul Dan Teodorescu. Scriitorul francez a mai spus: "Cu cinci ani înainte de a scrie cartea, mi-am uitat şi eu pălăria într-un restaurant, dar nu am mai găsit-o. În viaţa de zi cu zi, m-am întâlnit cu multe personaje gen Daniel. În altă ordine de idei, după Bucureşti şi Iaşi, voi pleca din România, joi (NR - 28 iunie) am avionul spre Franţa. Despre proiectele mele viitoare ce să vă spun ? Doar atât, că voi scrie o altă carte!".
La finalul evenimentului, a urmat a sesiune de autografe a autorului, iar jurnalistul Dan Teodorescu i-a oferit lui Antoine Laurain două exemplare din ziarul de circulaţie europeană "Vocea Ta", care ajunge şi în Franţa şi acolo unde este redactor de mai mulţi ani. A urmat o strângere de mână între cei doi scriitori (NR - Dan Teodorescu a editat în ultimii 2 ani şi 10 luni un număr de 14 volume de sport şi cultură), ambii rostind cuvintele "Merçi beaucoup, monsieur!". (REDACŢIA)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu