vineri, 28 aprilie 2017

La Iaşi, la CM Şcolare de Şah: Arbitrul clujean Alin Toma îşi aniversează ziua de naştere prin muncă!





Clujeanul Toma Andreica Alin are 49 ani, vârstă pe care o împlineşte chiar azi, adică vineri, pe 28 aprilie 2017. El este arbitru de şah, preşedinte al Asociaţiei Judeţene de Şah Cluj şi antrenor de şah la CSŞ Viitorul Cluj şi Palatul Copiilor Cluj. Este şi un lider regional în "sportul minţii" în Ardeal, după cum ne-a mai spus arbitrul principal al Campionatelor Mondiale Şcolare de Şah de la Iaşi, Dinu Nicula.
La TVR Cluj, împreună cu prietenul ing. Laurenţiu Vezentan, Alin Toma face o emisiune de şah, denumită "Regi şi Pioni", de mare audienţă pentru iubitorii acestui frumos sport.
În această săptămână, Toma Andreica Alin este la datorie, muncind zi de zi ca arbitru la categoria "Open 7 ani" în cadrul "Mondialelor" Şcolare de Şah de la Palatul Culturii din Iaşi.  O discuţie pe teme sportice cu ardeleanul Alin Toma decurge de la sine...
- Domnule Toma, ce reprezintă acest Campionat Mondial Şcolar de Şah pentru dumneavoastră?
- O sărbătoare! Reprezintă şi o mare onoare pentru mine, deoarece pot arbitra aici, la Palatul Culturii din Iaşi, prima mea competiţie la nivel internaţional. Mă bucură faptul că sunt şi eu implicat în această mare sărbătoare internaţională.
- Elevii dumneavoastră de la Cluj joacă la acest "Mondial" de şah de la Iaşi?
- Da, sunt mulţi tineri jucători din Cluj şi din Ardeal care evoluează la această mare competiţie de la Iaşi. La categoria 15 ani îl avem pe Mircea Ţalu, la 13 ani pe Darius Boeru şi Vlad Chiorescu, la 11 ani pe Raul Ferenţiu şi Alexandru Mihălcescu, la 9 ani pe Dragoş Boeru. Iar la 15 ani fete evoluează Bencze Noemi. Cu o singură excepţie, care aparţine de CS Juniorul Cluj, jucătorii menţionaţi sunt antrenaţi de mine, la CSŞ Viitorul Cluj. Le ţin pumnii la toţi până în ultima rundă.
- Faceţi o emisiune de şah la TVR Cluj. De cât timp durează ea?
- De 14 ani fac emiunea de şah "Regi şi Pioni" la TVR Cluj şi avem 300 de ediţii. Emisiunea durează 10 minute şi prezentăm, printre altele, scheme de joc în "sportul minţii". De-a lungul timpului, în cadrul emisiunii pe care o fac împreună cu prietenul Laurenţiu Vezentan am avut mulţi invitaţi de marcă, printre ei fiind Dieter Nisipeanu, Andrei Istrăţescu şi regretata Elisabeta Polihroniade.
- Ne spunea şeful arbitrilor de la Campionatele Mondiale Şcolare de Şah de la Iaşi, bucureşteanul Dinu Nicula, că dumneavoastră sunteţi şi un lider în Ardeal, în şahul naţional...
- Colaborez foarte bine pe probleme de şah cu cei din zona mea, mai precis cu Alin Marcu (CS Pegas Cluj), Călin Almăşan (CS Junior Cluj), Radu Mureşan (CS Samos Cluj), Marin Fântână (Potaissa Turda), Bereczi Anton (Unirea Jucu). Colaborez foarte bine şi cu liderii din judeţele vecine, precum
Marius Ceteraş (Alba Iulia), Iosif Baratosi (Tg. Mureş), Paul Rusan (Bistriţa-Năsăud), Cătălin Ardelean (Satu Mare).
Din păcate, însă, în zona mea de activitate, doar la Cluj există o Asociaţie Judeţeană de Şah, unde eu sunt preşedinte şi mai este una în Alba. La acest capitol mai trebuie de lucrat!
- Cum aţi ajuns să practicaţi şahul, domnule Alin Toma?
- La 5 ani şi jumătate, tatăl meu m-a dus la un club de şah. Apoi fratele meu, Liviu Toma, cu 13 ani ani mare mare decât mine a ajuns candidat de maestru în şah şi eu mi-am dorit tot timpul să-l întrec. Mi-am îndeplinit această dorinţă după 20 ani şi am îndrăgit mult acest sport, şahul.
- Este bun şahul pentru dezvoltarea unui copil?
- Şahul este indiscutabil foarte bun pentru copii şi din această cauză mi-am dedicat viaţa acestui sport şi nu-mi pare rău! Doar dacă pui multă pasiune poţi să realizezi ceva în viaţă, iar fără pasiune nu se poate. Şi acest lucru este valabil în toate domeniile, nu numai în şah.
- Cum vă simţiţi la Iaşi, ca arbitru de şah la o competiţie de nivel mondial?
- Sunt arbitru de şah la băieţi, la categoria "Open 7 ani" şi este, după cum am mai spus, prima mea competiţie de nivel internaţional unde arbitrez. În ultimii cinci ani am arbitrat şi în cadrul Campionatelor Naţionale de Juniori, la categoria 8 ani, cu maestrul FIDE Ştefan Baciu, din Bucureşti.  
- Vă place oraşul Iaşi, aţi reuşit să-l vizitaţi?
- În aceste zile nu am reuşit să-l vizitez, dar eu am venit de multe ori la Iaşi, e un oraş drăguţ şi în fiecare an se mai dezvoltă câte ceva aici. Şi acest lucru mă bucură!
- Referitor la oraşul dumneavostră, la Cluj, multă lume vrea să ajungă la Cluj, să muncească acolo. Cu ce-i atrageţi?
- Faţă de alte locuri din România, noi clujenii suntem deschişi la nou şi acest lucru ajută la dezvoltarea regiunii.
- Ce sporturi vă mai plac în afară de cel al "minţii"?
- Îmi place să mă uit la orice sport, de fapt, am şi practicat, la nivel de amatori, fotbalul, tenisul de câmp şi tenisul de masă.  
- Domnule Alin Toma, vă dorim, de 49 de ori, un sincer "La mulţi ani!" cu ocazia zilei dumneavoastre de naştere!
- Mulţumim mult!
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu