duminică, 30 aprilie 2017

Şahul formează caractere puternice!



* Ne-a declarat Mihail Ştefanache, preşedintele Clubului Sportiv Philidor Iaşi şi arbitru la Campionatele Mondiale Şcolare de Şah de la Iaşi, din România.

Duminică, pe 30 aprilie 2017, la Palatul Culturii din Iaşi se va derula ultima rundă, cea cu numărul 9 din cadrul Campionatelor Mondiale Şcolare de Şah. Ediţia din acest an a adus la mesele de joc 576 de tineri şahişti din 40 de ţări ale lumii, ceea ce a însemnat un nou record de participare. Pe "baricade", la această competiţie de nivel mondial, s-a aflat şi ieşeanul Mihail Ştefanache (41 ani), arbitru la categoria OPEN 7 ANI, instructor FIDE şi preşedintele CS Philidor Iaşi.
Mihail Ştefanache este absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Economice (promoţia 1998) din cadrul Universităţii "Alexandru Ioan Cuza" din Dealul Copoului. A lucrat ca economist o perioadă de timp, apoi s-a dedicat în exclusivitate şahului.
În continuare, ieşeanul Mihail Ştefanache detaliază:
- Din anul 2006 desfăşor o vastă activitate pentru dezvoltarea şahului juvenil în cadrul programelor "Şah în grădiniţă" şi "Şah în şcoală" în calitate de instructor FIDE de şah. Am activat în cadrul cluburilor "CS Micul Şahist Iaşi" (2008-2010) şi "CS Philidor Iaşi" (din 2010 şi în prezent). Sunt şi preşedintele clubului de şah Philidor Iaşi, acolo unde am avut rezultate bune cu elevii mei. De exemplu, când era la noi, Ema Obadă a devenit vicecampioană mondială şcolară de şah în 2012, atunci când respectiva competiţie a avut loc tot la Iaşi. Tot Ema a devenit campioană a Uniunii Europene în 2013, în Cehia, vicecampioană europeană la şah rapid, în Muntenegru, tot în 2013, apoi multiplă campioană naţională la mai multe probe.
Dintre sportivii pe care i-am pregătit sau cărora le-am îndrumat paşii către marea performanţă, îi remarc pe Ema Obadă, Ioana Hrib, Matei Opriţa, Vlad Nechita, Bogdan Nechita, Cristian Țugurlan, Alexandru Gheorghieș, Mihai Hogaș, Cătălina Ivaşcu, Ariadna Munteanu, Nicolae Timofte, Traian Toma.
- Domnule Mihail Ştefanache, aţi practicat şahul şi ca sportiv. Cu ce rezultate?
- Ca jucător de şah am categoria I de clasificare şi sunt legitimat la Federaţia Română de Şah din anul 1992, perioadă în care am activat ca sportiv de performanţă în cadrul cluburilor CSŞ Unirea Iaşi (antrenor: Gheorghe Pancu), Iasitel Iaşi, CS Micul Şahist Iaşi şi CS Philidor Iaşi,
Coeficientul ELO maxim al meu a fost 2147. Am obţinut numeroase locuri fruntaşe la concursurile de şah, reprezentative fiind: Locul 1 la "Cupa Sergentul" – Vaslui (2009); Locul 1 la concursul de blitz "Cupa Iaşului" (2008); Locul 1 la Campionatul Naţional pe echipe - Divizia B cu echipa CS Micul Şahist Iaşi (2009), Locul 1 - categoria I la concursul de şah "Cupa Iaşului" (1996); Locul 2 la Festivalul Internaţional de Şah pentru copii şi juniori "Mihail Sadoveanu" (1995); Locul 1 în finala concursului "Şah în cartiere" (2010).
- Cine vă ajută la CS Philidor Iaşi, în procesul de instruire a copiilor în "sportul minţii"?
- Colegii mei de la CS Philidor Iaşi sunt Adrian Grigore şi Ciprian Hociung. Ultimul l-a descoperit la grădiniţă şi pe elevul de-acum Gabriel Iosif Teodorescu, care a debutat în aceste zile la Campionatul Mondial Şcolar de Şah de la Iaşi, la Open 9 ani, el fiind acum legitimat la CS Politehnica Iaşi.
- Sunteţi arbitru de şah la Open 7 ani, la Mondialul şcolar de la Iaşi. Ce reprezintă acest lucru pentru dumneavoastră?
- În primul rând, pentru mine reprezintă o mare onoare să fiu arbitru la acest Campionat Mondial Şcolar de Şah de la Iaşi, din 2017. Reprezintă vârful carierei mele în arbitraj. Am mai fost arbitru şi în 2014, tot la o competiţie internaţională, la Open Iaşi, dar acum e altfel, e mai sus!
- Ajută şahul la dezvoltarea unui copil?
- Şahul ajută foarte mult la dezvoltarea unui copil. Îl ajută să-şi ordoneze gândirea, să ia decizii în timp limitat, îi dezvoltă puterea de concentrare. Şahul formează caractere puternice, mai putem spune!
- Pe dumneavoastră, cine v-a învăţat şahul?
- Am învăţat să joc şah de la 8 ani, privind o partidă jucată de tatăl meu Aurel, care acum nu mai este şi unchiul meu Mihai. Cu această ocazie am deprins şi eu regulile jocului. Apoi tatăl meu a cumpărat un joc de şah şi am început să facem mini-turnee în familie. Jucam eu, fratele meu mai mic Florin şi tatăl meu. La finalul acestei competiţii din familia mea, cel mai supărat eram eu, deoarece tata mă învingea pe mine, eu îl învingeam pe fratele meu, dar tata se lăsa învins pe cel mai mic, pentru a echilibra balanţa! De mic, cred că eu aveam un simţ al dreptăţii! Apoi, la un club de şah am ajuns mai târziu, la 16 ani, la CSŞ Unirea Iaşi, unde am fost pregătit în "sportul minţii" de domnul Gheorghe Pancu. El m-a perfecţionat în şah, iar eu jucam la masa nr. 1 şi în echipa Şcolii Gimnaziale nr. 24 "Ion Ghica", de pe Bulevardul Primăverii din Iaşi. Dar până la 16 ani eu nu citeam cărţi de şah, jucam doar din instinct.
- Se spune că Iaşul este capitala şahului în România, în acest moment. Cum comentaţi această afirmaţie?
- Cu siguranţă, în acest moment, Iaşul este capitala şahului în ţara noastră. La acest aspect, o mare contribuţie a avut-o şi domnul Vasile Manole, secondat de Vlad Ungureanu şi Vladimir Danilov, deoarece lor li se datorează amploarea şahului în Iaşi, în ultimii 25 ani.
- Va mai putea organiza Iaşul, în anii următori, o competiţie internaţională de şah?
- Se spune că în 2019, la noi, la Iaşi, va fi Campionatul Mondial de Şah pentru Amatori. Putem organiza această competiţie, deoarece avem o echipă performantă, care are şi experienţa necesară în organizarea unor turnee de amploare, la nivel mondial.
- Câţi sportivi de la CS Philidor Iaşi sunt în concurs, la aceste Campionate Mondiale Şcolare de Şah şi ce şanse au ei la ocuparea unor locuri fruntaşe la finalul competiţiei?
- CS Philidor Iaşi are 18 sportivi la această competiţie mondială de la Palatul Culturii. Nu au şanse la locuri fruntaşe mulţi dintre ei, dar pentru ei această participare reprezintă o şansă unică de a evolua într-o competiţie la acest nivel foarte înalt.      
- Cine sunt vârfurile de lance, în acest moment, la CS Philidor Iaşi, la capitolul tineri jucători de şah?
- Port-stindardul clubului nostru îl poartă acum Vlad Nechita şi Rareş Plugaru. De fapt, la Open 13 ani, Rareş Plugaru a şi cucerit o medalie de bronz în proba de blitz, la acest Campionat Mondial Şcolar de Şah de la Iaşi.
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu