luni, 3 septembrie 2018

La Comunitatea Evreilor din Iaşi: Dova Cahan şi-a lansat cartea "Un askenaz între România şi Eritreea"


Dova Cahan
Duminică, 2 septembrie 2018, în cadrul "Matineului Cultural" de la Comunitatea Evreilor din Iaşi şi cu prilejul "Zilei Europene a Culturii Iudaice", jurnalista Martha Eşanu a organizat lansarea cărţii "Un askenaz între România şi Eritreea", de scriitoarea Dova Cahan, cea care s-a născut la Bucureşti, în 17 iunie 1947 şi care acum, după o viaţă "ca în filme", locuieşte la Tel Aviv, în Israel. Cartea este dedicată tatăului Herşcu Şaim Cahan (1912-1974), militant sionist şi un recunoscut filantrop, care şi-a petrecut anii tinereţii la Iveşti, lângă Tecuci, în România.  

La vârsta de numai 7 luni, Dova Cahan a sosit cu părinţii la Asmara, în Eritreea, unde a trăit până în anii studenţiei. După Războiul de Şase Zile din 1967, ea a plecat în Israel, pentru a-şi continua studiile şi a începe o viaţă nouă în Statul ideal visat de tatăl său.
În preziul "Matineului" duminical de la CEI s-au aflat autoarea Dova Cahan (sosită la Iaşi alături de două prietene din Italia), prof. Minel Marcu (cel care a prezentat cartea) şi gazda manifestării, Martha Eşanu.
Am consemnat următoarele intervenţii:
- Martha Eşanu: "Arta de a povesti este un lucru care o caracterizează pe Dova Cahan. Comunicarea verbală este un mod de exprimare, iar din poveştile orale transmise din gură în gură s-au născut cărţi şi filme! Preşedintele nostru, Abraham Ghiltman, ne transmite salutul său, dumnealui nu a putut veni la acest eveniment, deoarece la această oră este în drum spre Oradea, unde va avea loc reinaugurarea Sinagogii de acolo!";
Dan Teodorescu
- Minel Marcu: "În ultima perioadă am avut posibilitatea să citesc trei cărţi, în care trei fiice povestesc despre tatăl lor. Doamna de faţă, Dova Cahan, depune o mărturie despre tatăl ei. Tatăl ei a fost un sionist, iar din Iveştiul de lângă Tecuci s-a mutat cu familia la Bucureşti şi apoi au plecat cu toţii într-o excursie, cu o valiză şi au abandonat totul! Din Palestina au ajuns în Eritreea şi apoi în Israel. Autorea vorbeşte în carte despre tatăl ei, care a decedat la o vârstă destul de mică, la numai 62 ani, dar o apreciază şi pe mama ei";
- Dova Cahan: "Mulţumesc doamnei Martha Eşanu, pentru faptul că am putut veni aici şi să-mi lansez cartea dedicată memoriei tatălui meu, care vorbea cu noi în limba italiană, deci am trăit sub o cultură italiană. Tatăl meu făcea conserve de carne, care susţineau armata israeliană şi erau extrem de apreciate. După căderea comunismului în România am vrut să revin la origini şi m-am întors, ca turist, în ţara unde m-am născut. Am fost la Oradea, Timişoara, Bucureşti, Iveşti, Tecuci şi am vrut să vin acum şi la Iaşi, unde tatăl meu avea o mătuşă, care avea o farmacie în zona centrală a oraşului. Poate am să o găsesc! Eu, sora şi mama ne-am stabilit defintiv în Israel. Trecutul îl fac prin prezentul cărţii, unde descriu istoria familiei mele. Mie îmi place România de acum, dar nu pot să spun când s-a trăit mai bine, înainte sau după 1989...".
"Deşi a plecat din România la vârsta de numai 7 luni, remarc faptul că doamna Dova Cahan vorbeşte destul de bine româneşte!", a mai menţionat Martha Eşanu.
Cartea lansată la CEI este tradusă din limba italiană în limba română de Raluca Lazarovici Vereş şi are o prefaţă şi consultanţă istorico-culturală de G. Marco Cavallarin (Milano-14 februarie 2010). Volumul este editat la "Ratio et Revelatio" - Oradea, 2013, are 160 pagini şi o bogată galerie foto de familie.
Pe coperta patru a cărţii ""Un askenaz între România şi Eritreea" se menţionează: "Cunoaşterea limbilor străine, engleza, franceza, în care şi-a luat licenţa la Tel Aviv, ebraica şi româna (NR-se poate spune şi italiana) a conturat profilul cosmopolit al Dovei Cahan. A participat la festivaluri, a ţinut conferinţe în Israel, România, Italia şi alte ţări europene. Această carte dedicată memoriei tatălui său, Herşcu Şaim Cahan, un bărtat jovial, volubil, dinamic, cu calităţi umane deosebite, iubit de toţi cei care l-au cunoscut, nu este altceva decât tezaurul de aprecieri şi documente privitoare la viaţa părintelui autoarei ridicat la rang de carte, spre bucuria şi cunoaşterea tuturor".
DAN TEODORESCU
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu